Flyseteavgift, ansvar og muligheter

Foto: Unge Venstre

Vi politikere som sitter i posisjoner må ta det ansvaret vi faktisk har for de avtaler vi inngår. Det gjelder ikke bare populære vedtak, men også upopulære. Slik må det være lokalt i Moss, på Stortinget og i Regjeringen.

I forhandlinger kommer ofte partiene med ulike innfallsvinkler og standpunkter basert på eget partiprogram. Deretter setter de seg sammen og kommer med en felles løsning hvor noens forslag har fått gjennomslag, men ofte har blitt endret på og satt inn i en ny sammenheng.

I fjor fikk vi «Sandberg-avgiften» på plastposer. I år har vi fått «Limi-avgiften» på flyseter. Begge ble hentet fram fra av (et av) regjeringspartiene basert på et annet partis opprinnelige forslag og endret og utvidet.

Venstre hadde i år et forslag om kr 50,- i flyseteavgift som ble hentet fram av regjeringspartiene i forhandlingene og foreslått endret til kr 80,-. Det ble alle fire partiene enige om og alle fire partiene har et felles ansvar for det.

Partiene som står bak avtalen kan da gjøre to valg når innvendingene kommer; De kan ha ryggrad og stå for det de har gjort eller de kan løpe fra egne forslag og peke på andre.

Det er også enighet om å sende saken om flyseteavgift ut på høring før den innføres. Da kan det være klokt å se på hva som kommer opp i den runden før man dømmer forslaget nord og ned eller hyller det opp til den evige sannhet.

Det er å håpe at næringen også kommer med gode og konstruktive innspill i stedet for å idiotforklare alle politikere på Stortinget. Det er verdt å merke seg at et flertall av stortingspartiene i sine budsjettforslag faktisk har foreslått flyseteavgift.

Grønne avgifter er en helt sentral del av Venstres miljøpolitikk. Vi må gjøre det vi vil ha mer av (arbeid og omstilling) billigere, og det vi vil ha mindre av (forurensing) dyrere. En stor del av Norges klimautslipp kommer fra flytrafikken, og det er derfor helt riktig å ha en avgift på flybilletter.

Venstre vil ha økte miljøavgifter, eksempelvis på drivstoff, slik at de minst forurensende og de mest drivstoffgjerrige framkomstmidlene vil slippe billigst unna. For flytrafikken kunne vi godt tenkt oss økt CO2-avgift i stedet for å innføre en ny. Budsjettavtalen innebærer dessuten lavere landingsavgift på fly med biodrivstoff, og et omsetningspåbud på biodrivstoff også for flytrafikken.

Det kunne også vært mulig å legge på en prosentavgift på flybillettene slik at tilleggskostnaden står i forhold til flyselskapets pris. Andre har sikkert også forslag som kan være relevante å vurdere.

Høringsrunden er jo til for å synliggjøre alternativer og konsekvenser. Jeg håper alle interessenter benytter den muligheten på en konstruktiv måte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**