Ønsker sportsbibliotek i Lier velkommen

Foto: Lierposten

Det er mange som kan inspireres av Lier kommunes visjon ”Sunne Aktive Liunger”. Jo flere som blir aktive og glade i å bruke marka og anleggene våre jo bedre. Det er god økonomi i god folkehelse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Lier Venstre gikk til valg på å initiere et utstyrsbibliotek for utlån av sportsutstyr. Derfor er det svært gledelig at Lier kommune i budsjettet for 2016 har satt av 500.000,- til å opprette en utstyrsbank – et konkret tiltak for å utjevne sosiale forskjeller.

I dag finnes det mindre utlånsordninger av sportsutstyr rundt omkring på skolene i Lier. Lier kommune er ikke alene om dette. Dagens mange utlånsordninger for sport- og friluftsutstyr er dessverre blant Norges best bevarte hemmeligheter.

Det er delt ut godt med midler til innkjøp av utstyr, men nesten ingen ting til drift eller markedsføring. Dermed vet få om det, åpningstidene er svært begrenset, og utstyret blir antagelig liggende ubrukt mye av tiden.

Bedre tilbud ved å samle utstyret

Et uttalt mål er å få flere barn og unge i fysisk aktivitet, og å gi alle barn mulighet til å teste ulike sporter – uavhengig av foreldrenes lommebok. Utlånsordningen kan spille en nøkkelrolle, dersom den blir bedre kjent og bedre koordinert.

Undersøkelser fra Helsedirektoratet har vist at utlånssentraler er et virkemiddel som øker aktivitet blant barn og unge. Spesielt der hvor tilbudet er lett tilgjengelig, der man har et godt utvalg av utstyr, er godt kjent og har faste åpningstider.

Visjonen “Sunne Aktive Liunger” skal gjelde for alle, også de med begrensede ressurser.

Et ferdigtestet konsept

BUA-prosjektet et ferdigtestet utlånskonsept av utstyr (finansiert av bl.a. Gjensidigestiftelsen og NAV). Det kombinerer utenforskap, folkehelse, integrering, mestring og miljø. Mange ulike deltagere inviteres til å delta på egne premisser, og markedsføres gjennom skolen, idrettslag, kultur- og fritidsavdelingen i kommunen, frivilligsentralen og andre aktører som er i kontakt med barn og unge.

Aktørene som blir med i BUA-konseptet, kan blant annet få tilgang til et dataverktøy som forenkler administrasjon av utlån, markedsføringsverktøy og tilgang til et nettverk av utlånsordninger for deling av tips, materiale og erfaringer. Ved hjelp av en app vil det bli enkelt å finne ut hva slags utstyr som er ledig.

Det at barn må bli hjemme fra sport og turer fordi lommeboka til mor og far ikke tillater kjøp av utstyr er trist, og ekskluderende. Dette vil vi gjøre noe med.

Miljøperspektiv

Det ligger også et miljøperspektiv i et slikt utstyrsbibliotek. Vi trenger ikke alle vårt eget telt, som brukes kanskje to dager i året og som ligger i boden resten av tiden. I et forbruksperspektiv er denne løsningen ekstremt bærekraftig.

Denne ordningen gjør det mulig for barn fra alle samfunnslag å prøve ut ulike typer idrett og aktivitet. Idrett skaper trivsel, sosialt nettverk og folkehelse. Barn og unge må ha mulighet til å skape sin egen frivillighet og til å organisere sin egen ungdomskultur.

Telttur_halden kommune
BUA-prosjektet et ferdigtestet utlånskonsept av utstyr. Det kombinerer utenforskap, folkehelse, integrering, mestring og miljø. Lier Venstre ønsker dette til Lier kommune.

Møteplass uten sosialt stigma

Målet med utstyrsbiblioteket er at det skal bli et sted som inviterer til aktiviteter for unge, det skal ikke være noe sosialt stigma ved å låne utstyr. Det kan bli et sted der ungdom møtes, noen vil teste brett, noen har lyst til å prøve ski og skøyter. Sommerstid vil kanskje telt, friluftsutstyr, skateboard eller rulleskøyter være mer aktuelle. Noe vil være gratis, mens annet utstyr kanskje vil koste noe å leie.

For at tilbudet skal bli synlig for flere liunger, mer tilgjengelig, treffe flere og bedre, mener Lier Venstre det er essensielt at ordningen lokaliseres på ett sentralt sted, og får én dedikert person til å koordinere og følge opp mot skoler, idrettslag og andre aktører.

En god barndom varer livet ut. Når 1 av 6 familier holder barna hjemme fra idrettslaget fordi utstyret er for dyrt, så må vi bidra med bedre ordninger. Lier Venstre har tro på at barn og unge som tidlig lærer seg til å drive med sport og aktiviteter, bruke naturen og friluftsområdene våre, vil lære seg å ta vare på egen kropp, bruke naturen, og ta vare på den, også i voksen alder.

Tove Hofstad, gruppeleder

Lier Venstre