Alternativt budsjett fra Venstre, Høyre og Krf i Oslo

Foto: Sveinung Bråthen

De tre partiene som utgjorde det blågrønne byrådet 2011-2015 fremmer sammen en alternativ tilleggsinnstilling til Oslos budsjett. I den felles borgerlige tilleggsinnstillingen går de gamle byrådspartiene i grønnere retning og sosial profil enn det rødgrønne byrådet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Et grønnere budsjett enn byrådet

Venstre, Høyre og Krf legger i sin alternative tilleggsinnstilling til budsjett opp til å fullkompensere Ruter for økt moms på kollektivtrafikk, slik at momsøkningen ikke rammer de reisende. Videre legger partiene inn et økt tilskudd på Ruter på fire millioner, i tråd med byrådet Røslands opprinnelige tilleggsinnstilling. Dermed styrker partiene kollektivbudsjettet med 19 millioner mer enn byrådet Johansen. Partiene setter samtidig av 225 millioner kroner til Klima- og energifondet i budsjettjusteringen for inneværende år.

-Kollektivtrafikken er en av de viktigste virkemidlene vi har for å gjøre Oslo grønnere. Venstre har alltid prioritert kollektivtrafikken, og det er derfor naturlig for oss å legge inn ekstra penger til å styrke tilbudet i 2016. Jeg synes det er oppsiktsvekkende at ikke de rødgrønne også gjør dette. Skal vi klare å ta all trafikkvekst med sykkel, gange og kollektiv må vi sørge for at det fortsatt er attraktivt og rimelig for folk å velge kollektive reisemidler, sier Guri Melby.

Guri Melby
Guri Melby er fornøyd med det alternative budsjett.

Bedre sosial profil enn byrådet

De tre tidligere byrådspartiene er dessuten enige om å styrke grunnskolen med 53 millioner kroner hvert år i perioden. Dette gis direkte som en rammeøkning til skolen, uten øremerking. Sammenliknet med byrådets tilleggsinnstilling er det en styrking av skolesektoren på 12,3 mill i året.

-For Venstre er det viktig at man bruker pengene på de som virkelig trenger det. Derfor har vi fremmet et forslag om en alternativ modell for innføring av gratis halvdagsplass i AKS, der vi kan gi barn i fattige familier over hele byen et tilbud som gratis AKS, sier Guri Melby.

Samtidig legger partiene inn midler til å beholde sykehjemsprestene, samt styrke viktige organisasjoner som Sex og Samfunn, Gatejuristen, JURK, Jobben og Fontenehuset.

-Frivillig og ideell sektor representerer en betydelig innsats i byen vår. Frivillige og ideelle aktører aktiviserer, inkluderer og leverer tjenester til byens befolkning for en svært billig penge, avslutter Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**