– Venstre løfter Kulturløftets tapere

Foto: Bård Ek

– For Venstre har det vært viktig for oss å løfte de områdene som var taperne under det såkalte Kulturløftet til Arbeiderpartiet. Kunstnernes økonomi og kunstnernes levekår er et slikt felt, sa Trine Skei Grande da Stortinget i dag debatterte kulturdelen av Statsbudsjettet for 2016.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– Derfor var det viktig for oss å løfte kunstnerstipendene og kunstnerøkonomien. Dette er bare starten på et løft av kunstnernes levekår. Det håper jeg at statsråden kommer til å følge opp, understreket Skei Grande.

– Det er ikke slik at kunstnere lever av status. De lever av de økonomiske rammebetingelsene de har. Jeg vil også understreke at merknaden om Skuespiller- og danseralliansen er viktig for å bygge inntektsgrunnlaget for de profesjonelle kunstnerne vi har i Norge, påpekte partilederen under debatten.

Venstre er veldig fornøyd med at gaveforsterkningsordninga, som Venstre sto aleine om i denne salen i mange, mange år, nå har blitt en innarbeidd del av kulturpolitikken.

Bibliotek og litteraturløft

– Det andre feltet som evalueringa av Kulturløftet viste var en stor taper, er litteraturfeltet. Både bibliotekene og litteraturen har tapt under de manglende satsingene over lang tid. For Venstre har det vært viktig å løfte dette området. Derfor er vi kjempeglad for at vi fikk styrket litteraturfeltet innafor kulturfondet med 7,5 mill. kroner, og for at vi i dag kan fremme forslag om å øke ramma til NORLA for å søke på Norge som hovedland under bokmessa i Frankfurt.

Samisk språk

– For Venstre har det også vært viktig å løfte det samiske språkområdet, sa Skei Grande. – Vi er glad for å kunne øke støtten til samiske aviser og mediemangfold, men jeg vil også understreke at det er viktig å få reist det sørsamiske kulturhuset Saemien Sitje. Dette er en av de tingene som den forrige regjeringa aldri fikk satt ut i livet. Det må vi få realisert i denne perioden.

Det flerkulturelle samfunnet

– I ei tid der vi ser at det å bygge kulturell identitet er viktig for mange i et flerkulturelt samfunn, trenger vi kulturarenaer som ikke alltid er knyttet til religion når vi skal drive kulturformidling. Vi må ha kulturhus som ivaretar det flerkulturelle uten at det er knyttet til støtteordninger og trossamfunn. Derfor har det vært viktig for oss å løfte Melahuset i Oslo. Det er en slik arena og en spydspiss som jeg tror kommer til å føre til bedre integrering og være viktig i kampen mot radikalisering og andre utfordringer som vi ser i samfunnet, mente Skei Grande.

Fortsatt ingen kulturlov

– Det foreligger et forslag om å gå gjennom arkivloven. Men vi burde egentlig ha slått sammen denne arkivloven med kulturloven som ikke har noen meining, med bibliotekloven og med en egen museumslov ‒ som vi også burde hatt. Da hadde vi hatt en meiningsfull kulturlov, som hadde gitt litt vinger for kulturarbeidet i Norge. Dette er en mye større oppgave enn vi kan ta i dag, men Venstre mener at det hadde vært et løft for Kultur-Norge.

Skeivt arkiv

– Til slutt: Venstre er veldig stolt at vi har fått Skeivt arkiv opp å gå, og at vi fikk bevilgningene til dette arkivet for “skeiv historie” på plass. At det heter «skeivt» har for øvrig en klar kobling til et utested som var det første der det var lov for homofile å møtes. Det ble kalt «Keiva» fordi det låg i Venstres Hus. Så linken mellom venstrehistorien og Skeivt arkiv er ganske klar, og da er det jo fint at Venstre kunne lede den skeive historien i havn, sa Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**