– Historisk klimaavtale i Paris betyr at Norge må skru klimaambisjonene kraftig opp

Foto: Sveinung Bråthen

Klimatoppmøtet i Paris har i dag lykkes med å komme frem til en helhetlig avtale som forsterker forpliktelsen til å nå togradersmålet, og slår fast en ambisjon om å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader. – Avtalen er historisk, og betyr at Norge må skru våre klimaambisjoner kraftig opp, sier Venstres nestleder Ola Elvestuen, som også leder stortingets energi- og miljøkomité.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Elvestuen har selv vært til stede i Paris under den siste ukens forhandlinger.

– Avtalen er mer ambisiøs og mer forpliktende enn noen gang tidligere. Det er veldig bra, og dagen i dag kan komme til å vise seg som et gjennombrudd for det internasjonale klimaarbeidet, sier Elvestuen. Han mener det viktigste med avtalen er at den øker ambisjonene fra 2 graders oppvarming til 1,5 grader, og at den inneholder en forpliktelse om at alle land må forsterke sine tiltak for å kutte klimautslipp hvert femte år.

- Avtalen betyr nei til ny oljevirksomhet i nord (vg.no)

Ola Elvestuen

– Nå er det avgjørende at vi i Norge begynner arbeidet med å følge opp avtalen umiddelbart. Jeg forventer at regjeringen og klimaminister Tine Sundtoft raskt kommer til Stortinget med forslag til tiltak som vil bidra til at Norge tar vår del av klimakuttene, sier Elvestuen. Han mener avtalen krever økt innsats i alle land, spesielt de rike landene.

– Alle må bidra

– Det er ingen tvil om at alle land må bidra med sin andel klimakutt. Det kommer til å kreve tøffe prioriteringer, men det er helt nødvendig for at vi skal nå målene. Det betyr at arbeidet med å prissette Co2-utslipp må intensiveres, og vi må gå mye kraftigere til verks med det grønne skatteskiftet Venstre har tatt til orde for i en årrekke, sier Elvestuen. Han mener det må bli langt dyrere å forurense enn det er i dag, og at Norge må innføre nye restriksjoner på bruk av fossilt brennstoff og naturinngrep.

Jeg forventer at regjeringen og klimaminister Tine Sundtoft raskt kommer til Stortinget med forslag til tiltak som vil bidra til at Norge tar vår del av klimakuttene, sier Ola Elvestuen

– Et eksempel er salget av biler. Med denne avtalen er det åpenbart at vi må ha en mye høyere andel nullutslippskjøretøy på norske veier enn vi har i dag. Venstre mener alle biler som selges i Norge skal være nullutslipp innen 2025, og spørsmålet er nå om det er en høy nok ambisjon, ikke om det er for ambisiøst, sier Elvestuen. Han understreker at Norge har et særskilt ansvar for å kutte klimautslipp, men også unike muligheter for å gjøre det på en måte som vil gavne både næringslivet og privatpersoner i Norge.

– En mulighet for Norge

– Et nullutslippssamfunn vil være et bedre samfunn å leve i, selv om det vil kreve noe av oss alle å komme dit. Norge har også unike, naturgitte forutsetninger for å satse på grønne næringer, noe som vil gi vekst og verdiskaping i Norge. Dersom vi gir oss selv høye nok ambisjoner, kan vi både bidra til å unngå katastrofale klimaendringer, og skape nye, fremtidsrettede arbeidsplasser i Norge, sier Elvestuen.

– Først og fremst er dette en gledens dag. Jeg må få berømme Norges forhandlingsdelegasjon, som har gjort en uvurderlig jobb i disse forhandlingene. Samtidig må vi understreke at det er nå den virkelige jobben begynner. Klimaavtalen er ikke et ferdig kart som peker ut den ene, rette veien mot klimanøytralitet. Den jobben må hvert enkelt land i stor grad gjøre selv, og Venstres ambisjon er at Norge skal ligge helt i front, både på tiltak og resultater. Det blir krevende, men det er definitivt mulig om viljen er til stede, avslutter Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**