Alle budsjettvedtakene

Lillestrøm Rådhus
Foto: Skedsmo Venstre

Her finner du oversikt over alle budsjettvedtakene som ble gjort i kommunestyret 9. desember.

Det vedtatte, omforente tallbudsjettforslaget fra Venstre, Arbeiderpartiet, SV, KrF og Senterpartiet, er kun tilgjengelig som eget dokument i pdf-format. Du kan laste det ned her.

Til tallbudsjettet følger det 12 noter som utdyper noen av satsingene:

1. Rådmannen bes utarbeide en plan for styrking av språkopplæring av minoritetsspråklige barn i barnehage og skole, jfr. pågående evaluering av plan for integrering, samt pkt. 3.8 i K-sak 12/93 Tiltak for å heve kvaliteten i Skedsmoskolen. Sak legges frem i løpet av første halvår 2016.

2. Tilskudd til Lillestrøm Kultursenter finansieres med e-skatt.

3. Planavdelingen styrkes med én stilling til å styrke planleggingskapasitet spesielt innenfor byutvikling og kollektivsatsing.

4. Fra budsjettavtalen på Stortinget: Skedsmos andel av 320 millioner til tidlig innsats i skolen og 100 millioner til helsestasjons- og skolehelsetjenesten, samt økt lærlingtilskudd på 2500 per lærling.

5. Investering i 10 robustboliger finansieres ved momskomp., tilskudd fra Husbanken, husleie og bostøtte, jfr. svar fra rådmannen datert 24.11.2015. Sak som avklarer utforming, organisering, drift og lokalisering av robustboligene fremmes i løpet av 2016.

6. Gjelder følgende fond: 25301004, 25306084, 25611021, 25611039, 25615012, 25619040 og 25616012.

7. Levende Torg videreføres som prosjekt på Stortorvet sommeren 2016. Sak som avklarer tidsrom og omfang fremmes innen utgangen av april 2016.

8. Økt tilskudd til drift av Akershus Kunstsenter forutsetter forpliktende avtale med Akershus fylkeskommune om bygging og drift av nytt kunstsenter i Lillestrøm.

9. Mulighetene for etablering av sagbruk- og industrimuseum innarbeides i forprosjekt Rådhusparken/Sagparken.

10. Det opprettes en informasjonsavis som fulldistribueres til alle husstander innenfor en total bevilgning til produksjon og distribusjon på 1 million. Format og innhold klargjøres i egen sak i løpet av første halvår 2016.

11. Prosjektstilling etableres for å koordinere strategiarbeidet for utvikling av Kjellerområdet, jfr. signaler om Forsvarets fremtidige disponering av arealene.

12. Husebylåven bygges ut i ett trinn innenfor en totalkostnad på 69 millioner, jfr. vedtak i K-sak 15/62. Det utarbeides en driftsmodell som sikrer at prosjektet kvalifiserer for full momskompensasjon. Det forutsettes at Skedsmo Samfunnshus AS bidrar med 5 millioner til prosjektet. Ved utbetaling av spillemidler, skal disse gå til ekstraordinær nedbetaling av gjeld knyttet til prosjektet.

I tillegg ble det vedtatt 33 verbalforslag, som gir føringer på administrasjonens arbeid i året som kommer:

Omforente verbalforslag fra Venstre, Arbeiderpartiet, SV, KrF og Senterpartiet:

1. Rådmannen bes utarbeide en tilstandsrapport for de kommunale idrettsanleggene i Skedsmo. Rapporten skal blant annet omhandle innvendig forhold på bygg, utvendige forhold på anlegg og driftsavtalene med de lokale idrettslagene. Tilstandsrapporten legges fram i forbindelse med rulleringen av kommunedelplan for idrett og fysisk aktivitet.

2. Riktig og god bruk av teknologi skaper økt trygghet og mestring både hos brukere og ansatte. Rådmannen bes fremme en sak der det redegjøres for status og muligheter for bruk av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenestene. Saken legges fram før årsbudsjett 2017, HP2017-2020.

3. Leksehjelpordningen evalueres. Rådmannen bes legge frem sak i løpet av 2016.

4. Rådmannen bes utrede mulige tiltak for å øke bruken av opplevelseskortet.

5. Rådmannen bes utrede etablering av et bibliotek i Lillestrøm, herunder se på dimensjonering, kostnader og mulige lokasjoner, samt mulighetene for et samarbeid med fylkesbiblioteket. Sak legges frem i løpet av 2016.

6. Rådmannen bes utrede bruk av uteområdene ved gamle Tærud skole som skolehage for skoler og barnehager. Sak legges frem i løpet av første halvår 2016.

7. Kommuneplanens strategi for dokumentasjon og formidling av informasjon om Romerikslandskapets tilblivelse og utvikling følges opp.

8. Sak om utarbeidelse av verneplan for raviner legges fram til behandling våren 2016.

9. Rådmannen bes gjennomgå eksisterende ordninger og tiltak innenfor helsearbeid overfor barn og unge, og på bakgrunn av dette utarbeide en helhetlig plan hvor de forskjellige tiltakene koordineres best mulig.

10. Kommunen skal være en tilrettelegger for at frivillige og ideelle aktører kan være med på å bistå de flyktningene som får akutte mottaksplasser i kommunen.

11. Rådmannen bes utrede en permanent parkløsning på Stortorvet, der dagens overflateparkering erstattes av parkering under bakken, i tråd med tidligere vedtatt visjon. Utredningen gjøres i samarbeid med Skedsmo Parkering AS. Sak legges frem innen utgangen av 2016.

12. Rådmannen bes, i samarbeid med Ruter, gjennomgå det samlede busstilbudet i kommunen, og utrede tiltak for å sikre bedre bussfremkommelighet og kortere reisetid på rutene i Skedsmo. Det skal spesielt vurderes endringer, i f.eks. trasévalg og ruteopplegg, som kan sikre bedre og raskere forbindelser, særlig inn mot Lillestrøm terminal. Sak legges frem innen utgangen av 2016.

13. Rådmannen gjennomgår konsekvensene av endringene i opplegget for drift av velferdssentraler, bl.a. for aktiviteten på Strømmen som følge av flytting til Kjerulfsgate og presenterer tiltak som eventuelt kan kompensere for reduserte lokale tilbud.

Verbalforslag fra Høyre:

14. Rådmannen bes fremme en plan som synliggjør behovene i kultur- og musikkskolen i kommunen. Det har over flere år vært lange ventelister for å få plass til
alle som ønsker å delta her. Med utgangspunkt i dagens prisnivå skal det foretas en vurdering om hva som må til for å dekke opp behovet. Videre bes det vurderes
muligheter for samarbeid med private kultur- og musikkskoler. Saken legges frem for politisk behandling innen utgangen av april 2016.

15. Rådmannen bes utarbeide en plan for antall lærlingeplasser i Skedsmo kommune. Det skal i saken belyses status for antall lærlingeplasser og hvilke
muligheter kommunen har for økt satsing på lærlingeplasser. Saken legges frem for politisk behandling innen utgangen av september 2016.

Verbalforslag fra Frp:

16. Rådmannen bes utrede hvordan kommunen kan legge til rette for flere fysiske aktiviteter for kommunens eldre.

17. Rådmannen bes komme tilbake med sak om behovet for demenskoordinator i Skedsmo Kommune.

18. Rådmannen bes komme tilbake med sak om behovet for kreftkoordinator i Skedsmo Kommune.

19. Rådmannen bes legge til rette for at Skedsmo Kommune når målet om dagaktivitetstilbud for hjemmeboende personer med demens, slik at kommunen er i rute da dette blir lovpålagt.

20. Rådmannen bes utrede hva det koster Skedsmo Kommune at fysioterapeuter med driftstilskudd behandler pasienter utenfor kommunen, og igangsette et arbeid
med å fakturere de kommunene som ikke selv sørger for tilstrekkelig kapasitet.

21. Rådmannen bes komme tilbake med en oversikt over antall jordmødre i kommunen, og hvilket behov som er i forhold til barselretningslinjene.

Verbalforslag fra Venstre og SV:

22. Rådmannen bes utrede etablering av gang- og sykkelvei langs riksvei 120 fra Skedsmokorset til Gjerdrum grense. Utredningen bør også, i samarbeid med Gjerdrum kommune, se på sammenkobling med gang- og sykkelvei fra Ask til Skedsmo grense. Sak legges frem i løpet av første halvår 2016.

23. I påvente av endelig avklaring av fremtidig bruk av Kirkegata 10, bes rådmannen se på mulighetene for midlertidig bruk av eiendommen til ungdoms- og
fritidsformål.

Verbalforslag fra Miljøpartiet De Grønne:

24. Rådmannen bes å formulere en anmodning fra Skedsmo kommune til KLP om å trekke ut sine investeringer fra fossil energi.

25. Rådmannen bes å formulere en anmodning fra Skedsmo kommune til KLP om å øke sine investeringer i fornybar energi.

26. Rådmannen bes legge frem en sak med kostnadsoversikt og muligheter for solcelleanlegg på rådhustaket i forbindelse med rehabilitering.

27. Klimaregnskap og bærekraftrapport innføres i årlig budsjett og regnskapsrapportering.

28. Rådmannen bes utarbeide en plan i 2016 med formål å organisere fjerning av svartelistede arter. Det legges vekt på å involvere innbyggere gjennom informasjon og dugnadsarbeid.

29. Rådmannen bes vurdere midlertidige strakstiltak som sikrer kartlagte ravineområder av regional verdi mot ytterligere fysiske inngrep inntil verneplan for raviner er utarbeidet og vedtatt.

30. Alle skoler og barnehager i Skedsmo skal ha oppnådd grønn profil innen 2019. Rådmannen bes vurdere om dette hensiktsmessig kan oppnås gjennom Grønt Flagg, som er en internasjonal miljøsertifiseringsordning.

31. Skedsmo kommune søker om tilskudd til klimatilpasning av Miljødirektoratets tilskuddsordning, til etablering av modell for flomveier og vassdrag, innen søknadsfristen 15. januar 2016.

32. Rådmannen bes vurdere solcelleanlegg ved rehabilitering av alle kommunale bygg.

Verbalforslag fra Senterpartiet:

33. Lillestrøm Torv skal bli et levende torg med typiske torgaktiviteter som salg av kortreist mat og andre handelsvarer. Rådmannen bes utrede mulighetene for et aktivt torg og legge dette fram til kommunestyret før sommeren 2016

I tillegg ble rådmannens forslag vedtatt, med de endringer som følger av vedtakene ovenfor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**