Sykehuset i Kristiansund og Barneavdelingen

– Et gratis SFO-tilbud med høy kvalitet kan være både en løsning på tidsklemma mange opplever, og det vil være et viktig tilbud for å utjevne sosiale forskjeller, skriver Abid Q. Raja, Foto:Stock photo © yollopuki"

Barneavdelingen ved sykehuset i Kristiansund er viktig for å trygge barna på Nordmøre når sykdom oppstår. Barn i vår region som trenger akutt helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten må få det uten å bli utsatt for lang og belastende reisevei.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Uttalelse fra Årsmøte 2016 i Kristiansund Venstre:

Sykehuset i Kristiansund og Barneavdelingen

Sykehuset i Kristiansund må beholde sine funksjoner og styrkes i tida fremover med døgnåpen drift alle dager hele året for barneavdeling, føde- og akuttilbud, og med medisinsk og kirurgisk avdeling. Finansiering av eventuelt nytt fellessykehus for Nordmøre og Romsdal må ikke forringe tilbudet ved Kristiansund sykehus. Denne ordlyden er identisk med programmet Venstre gikk til valg på sist høst, og med teksten i samarbeidsavtalen etter valget.

Årsmøtet 2016 i Kristiansund Venstre vil ytterligere presisere hvor viktig dette standpunktet er i situasjonen med utfordrende økonomi for helseforetaket og finner grunn til særlig å understreke hvor viktig det er at barneavdelingen beholdes. Blir den bygget ned, vil vi heller ikke stå rustet til å etablere en Barneavdeling ved et mulig nytt felles sykehus. Da vil Ålesund eller Trondheim med lang reisevei for våre barn bli eneste alternativ.

Barna er de mest sårbare blant våre innbyggere. Foresatte og storsamfunnet skal sammen sikre barnas levekår for å gi dem det beste grunnlag for deres utvikling generelt og for helsehjelp når det trengs.

Barneavdelingen ved sykehuset i Kristiansund er viktig for å trygge barna på Nordmøre når sykdom oppstår. Det er stadig tilbakevendende usikkerhet om Barneavdelingens fremtid. Barn i vår region som trenger akutt helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten må få det uten å bli utsatt for lang og belastende reisevei. Dette må gjelde for helseforetakets nåværende drift og tas inn i planene for fremtidig ordning av spesialisthelsetjenesten for barn.

Barneavdelingen i Kristiansund må sikres døgnåpen drift hver dag hele året. Sykehuset i Kristiansund må ikke bygges ned!

-Vedtatt på årsmøtet i Kristiansund Venstre 21. januar 2016

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**