Uttalelse: Vil ha fossilfritt sentrum innen 2019

Følgende uttalelse ble vedtatt på Gamle Oslo Venstres årsmøte og er sendt til Oslo Venstres årsmøte for videre behandling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

I den rødgrønne byrådserklæringen legger samarbeidspartene opp til at all personbiltrafikk innenfor Ring 1 skal bort innen 2019.

Mange er omforent tanken om at personbiler ikke trenger å ha tilgang til den indre sentrumskjernen av Oslo. Samtidig vet vi at det meste av trafikkarbeidet som foregår i dette området allerede, er nytte- og næringstransport. Prognoser viser at nytte- og næringstransporten i Oslo vil øke mer enn befolkningsveksten per år. Dette betyr at et forbud mot personbiler vil ha en rask avtagende effekt på det totale trafikkbildet. Det finnes derfor gode argumenter for å implementere andre tiltak i dette området innen relativt kort tid.

Fra 1. oktober 2015 ble fornybart drivstoff fritatt veibruksavgift. Konsekvensen er at drivstoffet som allerede er tilgjengelig på markedet nå er konkurransedyktig mot fossile alternativ for tunge, og lette, kjøretøy. Med flere energistasjoner kan det også etableres et marked for det rene og miljøvennlige drivstoffet hydrogen. Samtidig finnes det flere leverandører av varebiler som går på elektrisitet. Forholdene ligger altså til rette for å stille krav om at sentrum skal bli fritt for fossildrevne kjøretøy.

På sikt må målet være at hele Oslo blir fossilfritt. Å kreve denne omstillingen innenfor et mindre område kan være med på å tvinge frem denne endringen raskere.

Mindre foretak vil kunne rammes økonomisk av et slikt krav. Det bør derfor opprettes en dispensasjonsordning i en periode etter påbudet om nullutslipp er implementert.

Oslo Venstre ønsker et bedre byrom, renere luft og et lavere støyvolum for de som bor og jobber i byen. Vi går derfor inn for et fossilfritt sentrum. I tillegg bør flere gater og byrom gjøres bilfrie i alle bydeler for å skape en levende by på de myke trafikantenes premisser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**