Årsmøteuttalelse Eidsberg Venstre 2016

Foto: Ingunn H Hensel

Eidsberg Venstre har beholdt en svært solid politisk posisjon etter valget og forhandlingene høsten 2015. Vi har fått fornyet tillit til å spille en viktig rolle i posisjonssamarbeidet, og har ambisjoner om å sette et tydelig historisk fotavtrykk.

Det er mange, tunge problemer som preger Eidsberghverdagen, og vi har særlige utfordringer innenfor folkehelseaspektet. Dette arbeidsområdet gjenspeiles i den politiske plattformen som ligger til grunn for samarbeidet mellom Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

I den politiske plattformen fremheves også by- og næringsutvikling, byggingen av nytt svømmeanlegg, samt effektivisering av kommunens drift for å unngå eiendomsskatt.

I samarbeidet H – KrF – V vil mange viktige satsningsområder ivaretas, og Venstre vil være en pådriver for å sikre progresjon i samarbeidet. På ett svært viktig politisk område skiller Venstre seg tydelig fra samarbeidspartiene, og dette gjelder det grønne skiftet og partiets miljøsatsing.

Årsmøtet i Eidsberg Venstre vil rette et særlig fokus på det grønne skiftet, og Venstres rolle i å implementere miljøperspektiv i alle politiske saker, blir særdeles viktig.

(Fra programmet vårt : …)

Eidsberg er en grønn kommune med god matjord, vakre naturområder og viktige kulturminner. Det biologiske mangfoldet er selve livsgrunnlaget og for å sikre dette, er det nødvendig å redusere inngrepene i naturen.

Grønn vekst er nøkkelen til en samfunnsutvikling som ikke går på bekostning av enkeltmennesker og miljøet.

Eidsberg Venstre vil:

• At det utvikles en felles plan for natur-, jord- og kulturminnevern
  • Ha null tap av biologisk mangfold og vern av områder med rødlistede arter.
  • At det skal være enkelt å velge sykkel som transportmiddel. Det skal være enkelt, effektivt, trygt og miljøvennlig å reise til jobb, skole, venner, naturperler og arrangementer i Eidsberg. Det må bygges sammenhengende sykkelvegnett fra Mysen til alle grendene i Eidsberg. Alle barn som bor nærmere enn fire kilometer fra skolene skal kunne gå eller sykle trygt til skolen. Kommunen skal sørge for at innbygde, låsbare sykkelparkeringsplasser ved kommunens kulturtilbud og ved kollektivknutepunkter.
  • Det etableres en sykkelpark på Heggin, til bruk for kommunens ansatte, og til erstatning for bruk av bil til og fra møter og kontorer i Mysen sentrum.
  • At det blir mer effektivt å ta tog eller buss for folk som bor i Eidsberg, både innenfor kommunen og på tvers av fylket og fylkesgrensene.
  • Ha trygge veier og satsning på null-/lavutslippsteknologiske kjøretøy. Vi må fortsette å styrke vedlikeholdet av veiene våre.
  • Kommunen skal sikre at det finnes ladestrasjoner og elbilparkeringsplasser på Heggin og ved Mysen togstasjon. Kommunens egen bilpark skal være fossilfri innen 2020, gjennom normal utskiftning.
  • At kommunen skal etterspørre en mobilitetsplan (parkering, kollektivmuligheter, hvilke tiltak er tenkt for å redusere transportbehovet, videokonferanser etc) ved nye, store utbyggingsprosjekter.
  • At alle rehabiliteringer av kommunale bygg skal ha en plan for energieffektiviserende tiltak. Kommunale bygg skal lokaliseres i nærheten av kollektivknutepunkt.
  • At kommunen gjennom innkjøp satser på innfrielse av sine klima- og energimål. For bygg skal energiledelse legges til grunn og alle nybygg skal prosjekteres etter miljøstandarder og sikre bruk av miljøvennlige byggematerialer og nullutslipp i byggets levetid.
  • Stimulere etablert næringsvirksomhet til å redusere miljøbelastningen og vurdere ulike belønningsordninger for bedrifter og privatpersoner som velger spesielt miljøvennlige løsninger.
  • Eidsberg Venstre vil arbeide for en plan for utryddelse av kjempebjørnekjeks og gullris, slik at dette arbeidet starter i perioden.
  • Eidsberg kommune skal gjøre kloke valg i kommunens parker og anlegg. Vi vil fremme bevisst bruk av planter og trær som ivaretar artsmangfoldet og gir gode levekår for bier og humler.
  • Eidsberg Venstre vil arbeide for samling av solenergi på kommunale bygg.

(… sitat fra program slutt)

Det grønne skiftet skjer i en omfattende sameksistens mellom det offentlige og oss som enkeltpersoner, samt de foreninger og næringer den enkelte av oss representerer.

I 2016 skal Eidsberg Venstre legge ekstra vekt på å markere seg som et tydelig og troverdig miljøparti. Vi skal arbeide målrettet ut fra listen over og løfte saker til politiske vedtak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**