Forhandlinger om grønt skatteskifte er i gang

Terje Breivik og Ola Elvestuen innleder i dag forhandlingene om et grønt skatteskifte. Her avbildet sammen med parti leder Trine Skei Grande på Venstres landsmøte i 2015., Foto: Jo Straube

I dag starter Venstre og KrF forhandlingene med regjeringen om et grønt skatteskifte. – Vi trenger betydelig høyere avgifter på det vil ha mindre av, nemlig forurensing og CO2-utslipp, og langt mindre skatt på det vi vil ha mer av, nemlig arbeid, bedrifter og miljøvennlig atferd, sier Venstres finanspolitiske talsperson Terje Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Forhandlingene er en oppfølging av Venstres krav i budsjettforhandlingene om et grønt skatteskifte og Grønn skattekommisjon som leverte sin rapport rett før jul. Fra Venstre møter Venstres finanspolitiske talsmann Terje Breivik og leder av Stortingets energi- og miljøkomite Ola Elvestuen.

Les mer om forhandlingene på Dagbladet.no

Terje Breivik
– Vi trenger høyere avgifter på forurensing, og mindre skatt på arbeid, bedrifter og miljøvennlig atferd, sier Terje Breivik

– Et grønt skatteskifte medfører at vi legger til rette for flere grønne arbeidsplasser og samtidig får ned klimautslippene. Det er god næringspolitikk og god miljøpolitikk. Vi trenger betydelig høyere avgifter på det vil ha mindre av, nemlig forurensing og CO2-utslipp, og langt mindre skatt på det vi vil ha mer av, nemlig arbeid, bedrifter og miljøvennlig atferd. Det er dessuten avgjørende at disse to mekanismene sees i en sammenheng. Et grønt skatteskifte skal gjøre at folk kommer økonomisk bedre ut av å ta grønne valg, sier Venstres finanspolitiske talsmann Terje Breivik.

Les mer om Grønn skattekommisjon

Klimakrisen må løses

– Vi kan og må løse klimakrisen. Det viste forhandlingene om Paris-avtalen, og klimakrisen løser vi best ved å bruke markedet i miljøets tjeneste. For at markedet skal fungere må det å forurense ha en kostnad. Oppfølgingen av Grønn skattekommisjon blir helt avgjørende for at vi skal nå de norske utslippsmålene frem mot 2020 og 2030. For at klimaforhandlingene i Paris skal få den nødvendige effekten, er det avgjørende at alle land innfrir og forsterker sine forpliktelser til å kutte utslipp, slik at verden kan nå målet om å begrense den globale oppvarmingen til maksimalt to grader, sier leder av Stortingets energi- og miljøkomité Ola Elvestuen.

Uttalelse: Venstre vil sette pris på klimaet

– Vi trenger en langt grønnere skatte- og avgiftspolitikk som gjør at bedrifter kan tjene penger i en internasjonal konkurranse. Hvis markedet skal fungere, må politikken sørge for at skjulte kostnader ved næringsvirksomhet, som klimautslipp, prissettes riktig. Et grønt skatteskifte vil bety at grønne bedrifter kan blomstre, mens de fossile næringene gradvis vil bli mindre lønnsomme og forsvinne. Norge trenger flere ben å stå på, sier Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**