Arena Fredrikstad – ikke for enhver pris

Foto: Chris-Håvard Berge (CC BY-NC 2.0), https://flic.kr/p/7ifJik

Gruppeleder Trond Svandal har sammen med KrF og MDG skrevet dette innlegget. Det er stor grunn til å være bekymret for kostnadene knyttet til et nytt isanlegg i Fredrikstad, og vi må se på mulighetene for å finne rimeligere alternativer.

—-
Det er bredt politisk flertall i Fredrikstad for å støtte idrettslivet, og byen har et rikt og bredt miljø for isidretter. Sentrumspartiene KrF, MDG og Venstre vil støtte disse idrettene på linje med andre breddeidretter i Fredrikstad. Stjernehallen er i dårlig forfatning, og noe må gjøres med trenings- og kamparena. Der er få uenige. Men er løsningen å satse på det store prosjektet Arena Fredrikstad?

Vi er nødt til å stille oss spørsmålet: har Fredrikstad råd til å bygge en ny ishall med dimensjonene som er forelagt oss? Er det ikke uansvarlig for en kommune med en gjeldsbyrde på 5,7 milliarder kroner å gå inn i et kjempeprosjekt uten å stille seg det viktige spørsmålet om det finnes rimeligere alternativer som gir gode tilbud til dem vi først og fremst skal bygge for, isidrettene?

«Når kostnadene for Arena-prosjektet på et par måneder nærmest har fordoblet seg, gjør det oss svært urolige.»
De siste prospektene som ble lagt frem for formannskapet viser at hallen, avhengig av plassering på Østsiden eller på Værste-området, kan komme til å koste mellom 400 og 550 millioner kroner. Da vi politikere rett før jul skulle behandle budsjett og handlingsplan for kommunen, lå estimatene på 250 millioner.

Sentrumspartiene var skeptiske da, og når kostnadene for Arena-prosjektet på et par måneder nærmest har fordoblet seg, gjør det oss svært urolige. Av erfaring har budsjettene for flere store kommunale byggeprosjekter sprukket betydelig, og med blant annet stor usikkerhet rundt grunnforholdene, er det samme å frykte her. Går vi inn i prosjektet, må vi også tåle en budsjettsprekk.

Vi vet ikke hvordan prosjektet skal organiseres. Blir det offentlig-privat samarbeid og hvor stor skal kommunens andel av de totale investeringene være? Dette er viktige spørsmål vi må ha klare svar på. Selvsagt må det komme frem i en utredning, men faren er at vi allerede nå er i ferd med å låse oss fast i altfor få alternativer.

Skal vi finansiere prosjektet gjennom ytterligere store låneopptak, vil en Arena Fredrikstad ikke bare legge en betydelig ekstra gjeldsbyrde på hver enkelt av oss i tiår fremover, betjeningen av gjelden vil gå på bekostning av kommunens allerede hardt pressede tjenestetilbud.

Derfor må vi vite hvor mye Fredrikstad kommune faktisk kan tåle av investeringer. Hvor stor risiko tar vi ved å investere noen hundre millioner i en Arena Fredrikstad, og hvilke tilbud og andre investeringer må vi prioritere bort for å ha råd til gigantprosjektet?

Venstre, KrF og MDG kan derfor ikke støtte et byggeprosjekt hvor kommunen kan stå igjen med flere hundre millioner i økt gjeld uten å se på langt rimeligere alternativer. Er ikke nå tiden for faktisk å se på Stjernehallen igjen? Tidligere beregninger har vist at med betydelig lavere kostnader kan man få til et fungerende anlegg her, selv om luksusen nok blir noe mindre enn i en ny Arena.

Trond Svandal, Lino Lubiana, Ida Julsen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**