Uttalelse: Oslo trenger en forutsigbar og moderne idretts- og friluftspolitikk

Foto: Sveinung Bråthen

Idrett og friluftsliv er viktig for både folkehelse og det sosiale liv. Både organisert og egenorganisert aktivitet kan gi glede i hverdagen og skape samhold på tvers av alder, kjønn og andre skillelinjer. Det bidrar til å gjøre samfunnet vårt bedre og mer inkluderende, og utløser en imponerende frivillighet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Oslo Venstre ønsker å sikre et godt, tilgjengelig breddetilbud for idrett og friluftsliv. Vi startet i byråd arbeidet med en behovsplan som, når den er vedtatt av bystyret, vil være en god plan for Oslo. Oslo Venstre vil tilrettelegge for at alle som bor i Oslo kan være aktive hele livet, og spesielt for barn og unge. Det er like viktig å ha en aktiv barndom, og nærhet til natur og friluftsaktiviteter, enten du bor i by eller på landet. Dette er også mulig med en god bypolitikk. Noe av dette handler om å sikre grønt- og friområder nært der folk bor, og samtidig opprette og vedlikeholde turveier og ulike former for nærmiljøanlegg. I tillegg må det sikres anlegg for mer organisert aktivitet og gode vilkår for frivilligheten. Dette har vært utgangspunktet for vår politikk i byråd de siste årene og vil også være det videre.

Oslo skal også være byen for toppidrett. Vi ønsker store idrettsarrangementer til byen for å inspirere til aktivitet og vise fram at Oslo er verdens beste kompaktarena for idrett.

Vi ser med undring på at det sittende byrådet kort etter sin tiltredelse foreslår å omdisponere penger til idrettsanlegg i strid med de prioriteringer som er fremmet av Oslo Idrettskrets. Det har over lang tid vært et godt og nært samarbeid mellom idrettskretsen og kommunen om utbygging av idrettsanlegg. Slik har man i fellesskap lagt til rette for at alle idretter over tid skal få muligheter til å utvikle seg ved å få nye og funksjonelle anlegg. Dette mener Oslo Venstre må videreføres.

Oslo Venstre vil:

• Trappe opp de årlige investeringer til nye og vedlikehold av eksisterende anlegg til 1 milliard
  • Legge idrettskretsens prioritering til grunn for utviklingen av nye anlegg og sikre at flere anlegg skal tilfredsstille idrettens offisielle krav til kamparenaer.
  • Sikre en bredde i type anlegg, og at kommunen også legger til rette for egenorganisert aktivitet gjennom eksempelvis skateanlegg, turveier, lysløyper, sykkelstier, balløkker, rulleskitraseer og ulike nærmiljøanlegg
  • Prioritere høyt rehabilitering og vedlikehold av eksisterende anlegg
  • Arbeide for at satsningen på tilskuddsordninger for private anlegg videreføres
  • At tilgangen til alle kommunale anlegg, inkl. idrettshaller og gymnastikksaler på skoler, skal være gratis for barn og unge og at åpningstidene skal være rause
  • At åpningstider i de kommunale svømme- og ishaller i Oslo skal utvides ytterligere
  • Ha en satsning på flere idrettsanlegg i områder med lav dekning, indre øst og vest.
  • For å sikre at alle har mulighet til å delta må idrettslag få mulighet til å støtte enkeltmedlemmer gjennom eksempelvis endring og utvidelse av Oslo kommunes tilskudd til integrerings- og mangfoldstiltak.

Uttalelsen ble vedtatt av Oslo Venstres årsmøte 13.februar 2016.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**