Asylinstituttet må sikres

Bilde: www.fn.no

Årsmøtet i Buskerud Venstre mener vi må sikre asylinstituttet slik at landene har best mulig kontroll på hvem som kommer, og at det er de som trenger det som får beskyttelse. Venstre vil at Norge tar et initiativ i FN slik at et nytt asyl- og innvandringssystem kan komme på plass snarest mulig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

UTTALELSE: Asylinstituttet må sikres

Venstre vil sikre de menneskelige og humanitære grunnverdiene. Den siste tids store tilstrømming av asylsøkere til Europa, viser med tydelighet at vi er inne i en folkevandringstid asylinstituttet ikke er laget for å håndtere. Derfor mener Venstre at hele asylinstituttet og innvandringspolitikken må reformeres, og det må tas en åpen, kritisk og nytenkende debatt om innvandring.

Asylinstituttet slik det fungerer i dag, er fullt av paradokser. Retten til å søke asyl står sterkt etter internasjonal folkerett. Likevel stenger flere og flere land grensene, og prøver å gjøre seg så lite attraktive som mulig for asylsøkere.

Asylsøkere fra Syria ankommer kysten av øya Lesbos

Dette har ført til at asylsøkere ikke kommer seg inn i Europa på lovlig måte, og er avhengige av menneskesmuglere og ofte en livsfarlig reise for å komme seg hit, noe som er en forutsetning for å kunne søke asyl etter dagens system.

Dette fører til at det kun er de med økonomiske ressurser som kommer til Europa, mens mange med et reelt behov for beskyttelse ikke får den beskyttelsen de trenger. Dette gir også en situasjon som fremmer rasisme og radikale holdninger på alle sider, som på sikt kan undergrave asylinstituttets legitimitet i befolkningen. Et annet problem man vil oppleve i stadig større grad i nær fremtid, er en økt tilstrømning av klimaflyktninger. Disse må også få sin plass i et system som skal fange opp de som trenger vår hjelp.

Vi må sikre asylinstituttet slik at landene har best mulig kontroll på hvem som kommer, og at det er de som trenger det som får beskyttelse.

Dette er ikke en debatt Norge kan ta alene. Dette må være et system en samlet verden må stille seg bak. Venstre vil at Norge tar et initiativ i FN slik at et nytt asyl- og innvandringssystem kan komme på plass snarest mulig.

Uttalelse vedtatt på Buskerud Venstres årsmøte 21. februar 2016

Flere uttalelser fra årsmøtet:

Kraftfulle virkemidler for det grønne skiftet nå!

Vil belønne reduksjoner i private klimagassutslipp

Uttalelse: Fremtidens skole

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**