Uttalelse: Fremtidens skole

Julius Mikkelse, leder Buskerud Unge Venstre, Foto: Steinar Bleken

Buskerud Unge Venstre kom med flere gode forslag til uttalelser på fylkesårsmøtet til Buskerud Venstre. Engasjementet rundt fremtidens skole er stort i ungdomsorganisasjonen og de viktigste punktene i den nye politikken de vil ha gjennomført er samlet i denne uttalelsen som ble vedtatt av årsmøtet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

UTTALELSE: FREMTIDENS SKOLE

Skolen i Norge ble utviklet i en annen tid. Det gjelder både struktur og innhold. For å få en skole som svarer på utfordringene dagens oppvoksende generasjon har, må vi tørre å tenke helt nytt.

Det er ikke sikkert at svarene på dagens utfordringer ligger i flere eller færre timer i de eksisterende fagene. Det hjelper ikke å justere svarene når det er spørsmålet det er noe feil med. Buskerud Venstre ønsker en videreutvikling av skolestrukturene og skolens innhold for at den i større grad skal være rustet til å møte dagens utfordringer og muligheter.

Det vi underviser barna våre bør være en refleksjon av nåtiden og slik vi tror fremtiden kommer til å se ut, slik at neste generasjon er forberedt på det som kommer, heller enn det som har vært. Buskerud Venstre vil med dette begynne arbeidet med moderniseringen av skolen ved å foreslå noen helt konkrete tiltak.

Klasserom
Buskerud Venstre vil ha en moderne skole der den digitale kompetansen har stort fokus.

Innfør koding som valgfag
Framtidens skole skal utdanne elever som har digital kompetanse. Programmering kan anvendes i alt fra webdesign og spillutvikling, til å utvikle fremtidens apper og datasystem. I tillegg er det en effektiv måte å utvikle ferdigheter som språkforståelse, logikk og matematisk forståelse på.

Digitaliser skolepensumet
Buskerud Venstre vil at det skal opprettes en gratis, altomfattende, digital pensumbank som alternativ til pensumbøkene i hele den norske offentlige skolen. En digital pensumbank kan alltid være oppdatert, uten høye kostnader for papir.

Den digitale pensumbanken kan inneholde variert informasjon gjennom mange formidlingsmedium: Avisartikler, YouTube kanaler, dokumentarer, podcaster, rapporter og statistikk fra pålitelige nettsider og videospill, slik at man får forskjellige tilnærminger til læring.

Innfør “Mennesket i Livet” som fag i grunnskolen
Faget skal møte mange av de utfordringene ungdom sliter med i dag, og gjøre dem til bedre samfunnsborgere. Faget skal vektlegge hvordan mennesker kan håndtere sitt eget liv, og vil fokusere spesielt på psykologi, logikk, demokrati, kritisk tenkning og livsmestring. Lære om hvordan man tenker kritisk og hvordan man kan håndtere overfloden av både god og dårlig informasjon i samfunnet vårt.

Dette er bare eksempler på en lang rekke endringer som må til for at norsk skole skal moderniseres, men det er et godt utgangspunkt for å være mer forberedt på fremtiden.

Uttalelse vedtatt på Buskerud Venstres årsmøte 21. februar 2016.

Flere uttalelser fra årsmøtet:
Vil belønne reduksjoner i private klimagassutslipp
Asylinstituttet må sikres
Kraftfulle virkemidler for det grønne skiftet nå!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**