Vil belønne reduksjoner i privat klimagassutslipp

Venstre vil gjøre det enklere å ta grønne valg. Gruppeleder Tove Hofstad oppfordrer liunger til å komme med innspill til gode klimatiltak og bidra til det grønne skiftet., Illustrasjon: Samfunnslaboratoriet

Politisk er det stor vilje til reduksjon av klimagassutslipp, men tiltakene er i all hovedsak på regionalt og nasjonalt nivå. Med en lokal premiering vil en vesentlig større del av det lokale potensialet tas ut, mener årsmøtet i Buskerud Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Uttalelse: Buskerud Venstre vil belønne reduksjoner i private klimagassutslipp

Det haster å få redusert klimagassutslippene våre. Private, bedrifter og offentlige kan alle bidra med enkle tiltak som reduserer klimapåvirkning. Buskerud Venstre vil ha en belønning av dokumentert reduksjon i egne klimagassutslipp og lokal CO2 lagring.

Mange er usikre på hvordan vi kan gjøre en innsats for å redusere egne klimagassutslipp. Dette til tross for at det finnes en rekke enkle grep enhver kan gjøre, for eksempel å redusere oppvarmingsbehovet, tappevannforbruk og fjerne kjølebehov. I tillegg kan mye gjøres ved bevisst materialbruk.

Buskerud Venstre vil ha en lokal insentivordning for reduksjoner i private klimagassutslipp.

Ved å bruke trekonstruksjoner, gjerne massivtre med høyt volum av tre, bindes mye karbon. Slik materialbruk blir i praksis lokal karbonlagring. Ved rehabilitering og nybygg kan gjenbruk og bevisst bruk av materialer føre til betydelig klimagassreduksjon. Mye som i dag går i restavfall er materialer som kan nyttes videre.

Forskning viser at en oppmerksom huseier kan redusere opp til halve energibruken bare ved enkle grep uten store kostnader. Enkle tiltak som reduserer oppvarmingsbehovet kan gjøres praktiske og moderne uten å begrense livskvaliteten. Men det trengs gode insentiv for å få dette til. Venstre ønsker en belønningsordning for gode klimatiltak.

Politisk er det stor vilje til reduksjon av klimagassutslipp, men tiltakene er i all hovedsak på regionalt og nasjonalt nivå. Med en lokal premiering vil en vesentlig større del av det lokale potensialet tas ut.

Buskerud Venstre foreslår derfor en frivillig insentivordning. Dette skal være en lavterskel ordning som belønner husholdninger som gjør en ekstra innsats for å reduserer sitt lokale klimaavtrykk. Ordningen skal forvaltes lokalt og kan finansieres gjennom Enova.

Uttalelse vedtatt på Buskerud Venstres årsmøte 21. februar 2016

Her er flere uttalelser fra årsmøtet:

Kraftfulle virkemidler for det grønne skiftet nå!
Asylinstituttet må sikres
Uttalelse: Fremtidens skole