Vent med reguleringen Trøym Vest

Fra kommuneplanen

Hemsedal Venstre mener den foreslåtte reguleringsplanen er uheldig og at den bør utsettes til forutsetningene er bedre klarlagt.

Ingen grunn til å presse gjennom en regulering av Trøym Vest nå.

Den 25. februar legges reguleringsplanen for Trøym Vest fram for plan og ressursutvalget i Hemsedal. Deretter skal den ut på høring. Hemsedal Venstre mener det ikke haster med å vedta denne planen. Det er dels fordi hele arealplanen for Hemsedal skal revideres i løpet av de to neste årene, samt at om ett år vet vi betydelig mer om hvordan Vegvesenet planlegger RV52 gjennom Hemsedal og Trøym. Det er den viktigste forutsetningen for videre utvikling av sentrale områder i Hemsedal. Det er også vanskelig å se at denne reguleringen ikke vil ligge som en sterk begrensing for utbyggingen i området og en eventuell «Masterplan III». Vi ser frem til å lese rådene fra Mathews og Ecosign, etter at han besøket bygda i forrige uke.

Den forslåtte veien/flomvollen blir en uheldig barriere

Reguleringen er en «arvesak» fra forrige periode. Dagens medlemmer av plan- og ressursutvalget har kun hatt en drøy times gjennomgang av planen, uten diskusjon. Det er ikke et forsvarlig beslutningsunderlag for en så betydningsfull regulering. Vi politikere har også i realiteten blitt presentert et ja/nei spørsmål, da det kun er marginale forskjeller på de to alternativene. Begge forslagene har en omlegging av fylkesveien, hvor ny vei foreslås lagt som flomvoll mot Hemsila på sørsiden. Hemsedal Venstre mener at veien/flomvollen blir en uheldig høy barriere mellom elva, øya og dagens sentrum, og et av de mest attraktive utbyggingsområdene.

Høye investeringer i infrastruktur

Det er store krav til grunninvesteringer i infrastruktur og kostnadene betydelig over kommunenes økonomiske løfteevne uten opptak av lån. Det betyr at utbygger også vil måtte dekke store deler av infrastrukturkostnadene. Området ligger dessuten i den viktige aksen mellom Trøym og skisenteret. Baseområde for gondol vil også ligge innen planområdet uansett om den skal gå til fjells og være en attraksjon, eller langs bakken og være et transportsystem.

Det fremheves at denne planen og den private reguleringen av Totteskogen må legges frem samtidig. Den planen har vi politikere ennå ikke blitt forelagt. Om en utsettelse av Trøym Vest skaper problemer eller lange utsettelser for prosjekter i Totteskogen eller andre steder, bør vi se på muligheter for å løse de på en fornuftig måte om prosjekter der ellers faller innenfor overordnede målsetninger for området.

I planutvalget (dvs formannskapet) den 10. februar ga Skistar ved Smith-Eriksen, klar beskjed om at de ikke vil finansiere et badeland, uansett beliggenhet. Det kom også signaler om at Skistar ønsker og trenger fokusere på sine investeringer i baseområdet og på skiproduktet/heiser, selv om også de ønsker flere senger i Trøym. Det betyr at det ikke vil skje noen utvikling av området som nå skal reguleres før det kommer andre (eksterne?) investor inn. Vi må med andre ord gjøre oss attraktive for én eller flere investorer/utbyggere som ser potensialet, mulighetene og har kapital og ideer.

Hvordan gjør Hemsedal seg attraktive for flere investorer?

Ingen vil investere uten at de finner det like økonomisk attraktivt som investeringer andre steder. Dagens regulering i Trøym med 100% varme senger, og store infrastrukturkostnader, gir trolig for dårlig avkastning og høy risiko, om det overhode kan bli lønnsomt. M.a.o. lite attraktivt for investorer/utbyggere. Ingen klarer å bygge attraktive utleieleiligheter med et minimum av standard og krav til estetetisk uttrykk, med dagens beleggsprosent på årsbasis. Skal det komme en eneste ny seng eller leilighet må varm-/kaldsengsbrøken endres. Her har kommunens politikere en jobb å gjøre.

HTTL har tatt på seg oppgaven med å samle grunneierne. Det er bra, for uten at grunneierne opptrer samlet og er positive blir det heller ikke noen utvikling. At de skal legge premissene for hva, hvor og hvordan det skal bygges er allikevel ikke nødvendigvis heldig. De har naturlig nok egeninteresser for å få mest ut av «sitt» areal, og helheten og målsettingen for området kan da lett falle bort. Det vil være en fordel om de fant en måte å slå arealet sammen, slik at grunneierinteresser ikke blir til hindring for alternative løsninger.

Gi investorer frihet, forutsigbarhet og likebehandling.

For å få til utbygging i Trøym Vest må kommunen endre reguleringsplanen og gi potensielle investorer frihet innenfor rammer, forutsigbarhet og likebehandling med andre utbyggere. Uten det blir det hverken senger, butikker, restauranter eller gondol. Med de rette rammebetingelser og friheter kan det bli svømme- og bademuligheter også. Vi har tid til å vente med denne reguleringen til vi får flere og bedre alternativer. Konsekvensene skal vi leve med i minst 50 år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**