Vil øke ambisjonene for Nasjonal Transportplan

Abid Q. Raja
Foto: Venstre

Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor leverte 29. februar sitt underlagsmateriale for arbeidet med en ny Nasjonal Transportplan (NTP). – Fagetatenes forslag er offensivt på miljøtiltak, men det er rom for å være enda mer ambisiøs fra Stortingets side, sier Venstres transportpolitiske talsperson Abid Q. Raja.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– Det er ikke sikkert at en halvering av utslippene fra transportsektoren innen 2030 vil ikke være nok til å nå målene som følger av Paris-avtalen. Sverige har for eksempel mål om nullutslipp innenfor samme tidshorisont, sier Raja, som var til stede da fagetatene presenterte sitt forslag.

Les mer om NTP på NRKs nettsider

Han mener det er behov for store investeringer i jernbanen de kommende årene, og at Stortinget bør legge seg tett opp til det som er fagetatenes forslag til utbygging av jernbanen med den høyeste økonomiske rammen.

– Jernbanen er det viktigste, miljøvennlige transportmiddelet i store deler av landet. Vi må bygge mye, og vi må bygge med tanke på høye hastigheter. Når det gjelder for eksempel InterCity-triangelet, er jeg bekymret for at vi er i ferd med å binde oss til for lave hastigheter, noe som vil gjøre det vanskeligere for toget å ta markedsandeler fra fly mellom de store byene i Norge, og også til våre naboland i Norden, sier Raja.

Fokus på sykkel

Han er imidlertid glad for at fagetatene legger større vekt på sykling enn tidligere i sitt forslag.

Abid Q. Raja er en ivrig syklist, og er glad for at fagetatene legger opp til en stor utbygging av sykkelekspressveier

– Fagetatene har skjønt at det er et stort behov for sykkelekspressveier, nå må vi politikere følge dette opp. Det er ikke nok med 10 hovedveier for syklister, vi trenger bedre forhold for sykling over hele landet, sier Raja.

Samtidig vil han videreføre satsingen på elbiler, som har bidratt til betydelige utslippskutt i Norge de siste årene.

Fagetatene har skjønt at det er et stort behov for sykkelekspressveier, nå må vi politikere følge opp

Abid Q. Raja

– Jeg er uenig i forslaget om at bomringer ikke skal være gratis for el-biler også i distriktene. Behovet for miljøvennlig transport er stort over hele landet, og folk i distriktene må også få nyte godt av fordelene vil gir til elbileiere. Jeg synes derimot forslaget om tidsdifferensiert og miljødifferensierte bompengtakster er godt, og vil følge opp dette, sier Raja.

Vil ha mer til kollektiv i byene

En stor andel av norske reiser skjer over mindre avstander innenfor bygrenser. Det er derfor helt avgjørende at byene har et godt kollektivtilbud, som sikrer at befolkningsvekst ikke fører til økt biltrafikk.

– Når det gjelder statlig finansiering av kollektivprosjekter i storbyene er etatene mer ambisiøse enn mange av partiene, men Venstre ønsker en enda kraftigere satsning, med opptil 70 % statlig finansiering av de viktigste prosjektene, sier Raja.

Han sier seg fornøyd med fagetatenes forslag som et utgangspunkt for videre politisk arbeid.

– Dette dokumentet betyr at Regjeringen og Stortinget bør bruke anledningen allerede i statsbudsjettet for 2017 til å få på plass en opptrappingsplan for CO2-avgiften på fossilt drivstoff, en garanti for at avgiftssystemet skal sikre at elbiler og hydrogenbiler skal lønne seg i innkjøp sammenlignet med bensin- og dieselbiler, og avsetning for å sikre den store utbyggingen av ladestasjoner for elbiler, hydrogenstasjoner og infrastruktur for biodrivstoff som etatenes forslag til NTP legger opp til, avslutter Raja.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**