Akershus må ta ansvar for håndverksfag!

Staten sikre norske håndverksfag., Foto: Flickr CC: Darijus Strasunskas

Uttalelse vedtatt på Akershus Venstres årsmøte 2016.

Akershus må ta ansvar for håndverksfag!

Akershus Venstre vil gjøre Akershus til foregangsfylke for å utdanne fagarbeidere innenfor tradisjonshåndverk. Deretter må staten komme på banen med en konkret plan for å sikre norske håndverksfag.

Norsk bygningskultur er landet rundt i ferd med å forsvinne. Det går særlig hardt utover vår bygningsarv i tre, et område hvor Norge har lange tradisjoner og et internasjonalt omdømme. En satsing på håndverksfag vil bidra til å sikre norsk bygningshistorie samtidig som sysselsetning og rekruttering til håndverksfagene økes.

Riksantikvaren har dokumentert behovet for en større satsing for å redde fredede eiendommer i privat eie og bygninger på museum. I dag må Riksantikvarene og museene prioritere bort deler av vår bygningsarv samtidig som de er svært dårlig rustet til å sikre og verne nyere historie. Det er alvorlig når et samfunn mister sin hukommelse. Denne utviklingen må stoppes.

Samtidig forvitrer rekrutteringen til håndverksfagene som er avgjørende for at bygningsmassen kan ivaretas på riktig måte. Skal vår bygningsarv ivaretas trengs stimulering. til restaurering og utvikling av kompetanse i håndverksfagene. Gjennom tiltakspakker til restaurering og vedlikehold vil løse dette og stimulere byggenæringen og særlig mindre håndverksbedrifter over hele landet, samtidig som det kan øke rekrutteringen til yrkesfag og ivareta vår kulturhistorie.
Akershus Venstre vil:

• Få på plass en nasjonal plan for å sikre utdanningsløp innen håndverksfag
  • At yrkesutdanningen i Akershus tar ansvar for et eller flere av de truede små håndverksfagene.
  • Videreføre strategiplan for yrkesfagløftet og arbeide mer intensivt med informasjon mot elever og foresatte for å motivere til yrkesfag og tradisjonsfag.
  • Øke andelen elever på yrkesfaglig Vg2 som har overgang til læreplass.
  • Knytte prosjekt Riktig restaurering Akershus til yrkesfagutdanningen og gjøre det til en permanent ordning.
  • Øke samarbeidet mellom utdanningen og kompetansemiljøer, som eksisterende håndverksbedrifter, museene, lokale bygningsvernrådgivere og frivillig sektor som Fortidsminneforeningen.
  • Tilby etterutdanning til bedrifter som kan utvikle og styrke sin kompetanse og bevissthet rundt tradisjonshåndverk, metoder og materialer ved istandsetting av verneverdig bygningsmasse.
  • Øke Riksantikvarens tilskuddsramme, slik at flere bygninger i privat eie kan få tilskudd til restaurering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**