Interpellasjon Hordaland fylkesting

Geir Kjell Andersland
Geir Kjell Andersland, Foto: Elizabeth T.E

Til fylkestinget 09.mars hadde Geir Kjell Andersland fremma interpellasjon om mobbing. Her spør han om Hordaland fylkeskommune har god nok oversikt over omfanget av mobbing på skulane i Hordaland og kva tiltak fylkeskommunen vil sette i verk for effektivt bekjempe mobbing. Les heile interpellasjonen her:

Interpellasjon Hordaland fylkesting 8.-9.mars 2016

Fra Geir Kjell Andersland(V)

Mobbing har igjen fått stor oppmerksomhet i media, blant annet med en stor artikkelserie i Aftenposten og med krasse lederartikler i Bergens Tidende og andre aviser som går til felts mot dette store samfunnsproblemet.

Det er selvsagt bra at mobbing får slik oppmerksomhet i det offentlige rom. Vi trenger ikke mer forsking for å kunne fastslå at mange barn og unge, som er ofre for mobbing, får sine liv ødelagt, mange med uopprettelige psykiske helseskader.

Likevel er det et stort tankekors at mens antimobbeprogrammer har pågått i årevis, spores så lite bedring. De siste 10 årene har Norge brukt mer enn 200 millioner kroner for å stanse mobbingen, mens fortsatt mobbes over 30 000 barn i skole, herunder ganske sikkert skoler i Hordaland også. Barneombudet har uttalt at det brukes for mye penger på tiltak som rett og slett ikke virker.

Uansett er det for mange skoleledere og lærere som viker unna uten å ta tak i mobbingen som foregår rett for øynene på de.

Både i den ferske Valdressaken og i Odinsaken fra 2014, som begge endte med to unge menneskers tragiske dødsfall, var det et fellestrekk at de berørte skoler hadde latt mobbingen pågå til tross for gjentatt henvendelser. I 2012 ble Kristiansand kommune idømt et betydelig erstatningsbeløp til et mobbeoffer grunnet mangelfull handling fra den aktuelle skolens side. Høyesterett fastslo at opplæringsloven gir skoleledelsen plikt til aktiv handling og til å ta affære når det skjer mobbing i skolemiljøet. Det hjelper ikke bare med holdningskampanjer i forebyggende øyemed, om enn viktig nok, voksne må også prøve å stoppe mobbingen som konkret foregår når dette oppdages; konfrontere situasjonen der og da.

I folkehelsemeldingen som fylkestinget har til behandling på dette tingsetet fremgår at det i Hordaland er «signifikant færre 10. klassinger som trives på skolen» sammenholdt med landet for øvrig.

Det er ikke særlig god reklame for Hordaland fylkeskommune. Hva skjuler det seg av mobbing bak denne mistrivselen og hvilket potensial er ikke dette for senere skolefrafall?

Spørsmål :

1. Har Hordaland fylkeskommune en god nok oversikt over omfanget av mobbing i Hordalandskolene?
  2. Hvilke tiltak vil fylkeskommunen sette i verk for effektivt å bekjempe mobbingen?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**