Mail til Ketil Kjenseth ang lokalsykehus og akuttkirurgi

UNN Narvik, UnnFoto, Unn Narvik

Leder i Narvik Venstre har i dag sendt følgende mail til Ketil Kjenseth, Arne Ivar Mikalsen (sentralstyremedlem) og Trine Skei Grande vedrørende akuttkirurgien ved lokalsykehus:

Hei 🙂

Takker for en stort sett god avtale vedrørende sykehusstrukturen. Stedlig ledelse, satsing på barne og ungdomspsykiatrien og prehospitale tjenester er steg i riktig retning.
Det vi savner er en klarere presisering vedrørende akuttkirurgisk tilbud ved lokalsykehusene.

Jeg er leder for Narvik Venstre og her er det mange medlemmer som er i harnisk, tror jeg trygt kan slå fast at det gjelder samtlige medlemmer.

I avtalen med FrP og H så er ikke Venstre tydelige nok på at vi vil beholde akuttkirurgi ved lokalsykehusene. Venstre sier at ingen sykehus skal legges ned, og det er bra. Det skal tas hensyn til vær, vind, føreforhold, avstander osv og det er bra. Særlig i nord, og på vestlandet vet vi hva været kan gjøre. Venstre sier også i programmet sitt at lokalsykehusene skal ha et minimum av akuttkirurgi.

Da sykehusreformen kom opp ble 5 lokalsykehus nevnt ved navn, uvisst av hvilke grunner. Dette har skapt frykt og stor frustrasjon blant innbyggere tilhørende disse sykehusene. Venstre går langt når vi har fjernet navnene, og fått fjernet antall innbyggere som et kriterium. Vi er et godt steg på veien i avtalen, men vi er ikke tydelige nok. Hvorfor sier vi ikke:
“Det skal være døgnkontinuerlig akuttkirurgi ved de nevnte lokalsykehusene, men det kan gjøres regionale tilpasninger med referanse til Kirurgiforeningen. Det er et ufravikelig krav at akuttkirurgien baseres på kvalitet.”

Da er vi tydelige og vi følger opp vårt eget program. Slik det er nå så legger vi opp til at Helseforetakene skal ta den endelige avgjørelsen og det skremmer. Helseforetakene er i stor grad styrt av markedsøkonomi og ikke nødvendigvis til det beste for liv og helse.

Flekkefjord Venstre vurderer å legge ned lokallaget dersom ikke Venstre endrer avtalen og berger akuttkirurgien. Jeg tror ikke det er et standpunkt Narvik Venstre trenger å ta da våre medlemmer allerede har signalisert at de vil melde seg ut av partiet dersom akuttkirurgien ved Narvik sykehus ikke berges. Uten medlemmer er det ikke noe lokallag. Det er ingen tjent med. Sterkere signaler er vanskelig å gi!

Jeg vet Sykehusalliansen i Narvik har vært i kontakt med dere, og at Dr. Sverre Håkon Evju er i kontakt med dere, og jeg ber dere innstendig om å lytte til han. Han vet hva det gjelder. Dette er ikke noe vi bare vil ha for at det er kjekt å ha, men for sykehuset vårt, for samfunnet vårt er det helt nødvendig. Det samme gjelder for bolyst, for trygghet og trivsel for våre innbyggere.
Vi vil tas på alvor her oppe i nord. Vi blør ikke saktere, ei heller er vi mer usårbare enn befolkningen sør i landet.

Lytt til folket, til medlemmene og bevar akuttkirurgien!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**