Trines tale til landsstyret

Foto: Ole Bruseth

Lørdag 11. mars talte Venstres leder Trine Skei Grande til landsstyret. Her kan du se video av talen, og lese noen av høydepunktene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Likestilling og feminisme

Grande åpnet sin tale med å snakke om likestilling, og om Venstres første kvinnelige landsstyremedlem Betzy Kjelsberg, som denne uken fikk en biografi om seg utgitt.

– Betzy Kjelsberg er et forbilde for dagens feminster, både fordi hun var første kvinne på en rekke områder, blant annet den første kvinnen som syklet i Drammen, men også på grunn av måten hun jobbet på. Hun var en feminist som jobbet systematisk og langsiktig med å få gjennomslag gjennom forhandling, organisering og dialog. Hun stod på de svakestes side, og var alltid liberal, sa Grande.

– Likestillingen er også en av de viktigste liberale kampsakene i dag. Heldigvis peker de fleste pilene i riktig retning i Norge. Bruken av barnehagene går opp, mens kontantstøttebruken går ned. Det blir flere kvinnelige professorer, og flere kvinner med styreverv. Men på ett område går det feil vei: Fedre tar litt kortere pappaperm i dag enn de gjorde for noen år siden. Det er grunnen til vi vil ha omkamp om pappakvoten, som var noe av det eneste vi ga etter på da vi forhandlet i Nydalen, sa Grande. Hun sa også at Venstre vil ha slutt på at vi bruker kjønnede betegnelser på en del viktige yrker som helsesøstre og jordmødre.

– Det er kanskje ikke så rart at mange gutter ikke vil utdanne seg til å bli noe som heter noe med -søster eller -mor. Derfor har vi fremmet forslag på Stortinget om å lage nye, kjønnsnøytrale titler for disse yrkene, sa Grande.

Historisk sykehusplan

– I forrige uke ble det inngått en historisk avtale om Nasjonal helse- og sykehusplan. Ketil Kjenseth har jobbet dag og natt for å sikre tilbudet ved de viktige lokalsykehusene, og har lykkes med det. Alle vet at Venstre er skeptisk til styringssystemet med regionale helseforetak, akkurat som alle vet at Høyre og Arbeiderpartiet vil fortsette med denne modellen. Derfor er det viktig at Venstre har gått inn i forhandlinger og tatt ansvar for at dette livsviktige tilbudet til folk skal opprettholdes. Avtalen sikrer at ingen sykehus skal legges ned, og at helseministerens “rødliste” over sykehus i faresonen – Flekkefjord, Narvik, Lofoten, Volda og Stord – er borte, sa Grande.

– I tillegg har vi fått på plass at alle barne- og ungdomsavdelinger skal ha kompetanse på psykisk helse, noe presidenten i psykologiforeningen omtalte som “en milepæl for barn og unge”. Derfor er jeg utrolig skuffet over KrF i denne saken. KrF kunne vært med på laget og gjort en viktig forskjell. I stedet valgte de å hoppe av på oppløpssiden, og kjefte på oss som faktisk tok den viktige jobben med å sikre disse sykehusene. Jeg mener vi trenger politikere som gjør noe, som bruker makt og som oppnår resultater, ikke melder seg ut og kritiserer andre, sa Grande.

Løsning på strid om kompetansekrav for lærere

– Jeg har også en nyhet til dere i dag. Mange har sikkert fått med seg at saken om kompetansekrav for lærere har skapt mye usikkerhet på lærerværelser over hele landet. For Venstre har det vært en svært viktig sak å sørge for at lærerne får videre- og etterutdanning, og at vi skal stille høye krav til kompetansen deres. Men vi ønsker ikke at den usikkerheten som har oppstått skal fortsette å vokse, sa Grande.

– Dette har Iselin Nybø jobbet mye med de siste ukene, og i natt kom gjennombruddet: Regjeringen har gått med på Venstres forslag om at lærere som har jobbet lenge i skolen skal få dispensasjon for dette kravet frem til 2025, i stedet for at det er kommunen som får dispensjonen. Det betyr at ingen kan hevde at kravene har tilbakevirkende kraft, samtidig som vi får det kompetanseløftet vi har gått til valg på, sa Grande.

Klimautslippene må kuttes

– Vi har oppnådd mye i klimapolitikken i denne perioden. Vi har satt oss nye mål for utslipp, mål som Rasmus Hansson, riktignok før han visste at vi hadde fått regjeringen med på dem, omtalte som “hårete”. Og det er helt riktig. Det er hårete mål. Men vi har ikke noe annet valg enn å nå dem, sa Grande.

– Derfor er det så viktig med de forhandlingene som pågår på Stortinget nå, som Terje Breivik sitter og jobber med hver eneste dag. Vi må gjennomføre et grønt skatteskifte – og jeg understreker skifte – hvor vi bytter ut skatt på arbeid og bedrifter med avgifter på utslipp. Den eneste måten regjeringen kan få flertall for et budsjett for 2017, er hvis det er et budsjett som gjennomfører det grønne skiftet Statsministeren snakker så pent om. For det holder ikke bare å snakke, vi må også handle, og vi må handle nå, sa Grande.

– Derfor har jeg to konkrete innspill som Terje må sette på toppen av blokka når han snakker med de andre partiene. Det ene er at vi trenger en storstilt utbygging av ladestasjoner for hydrogenbiler. I dag er det nesten ingen hydrogenbiler i Norge. Bilbransjen teller på knappene om de skal gidde å lansere dem, fordi det ikke finnes noen steder å tanke dem opp. Det går det selvfølgelig an å gjøre noe med, sa Grande.

– I tillegg må vi få på plass fradragsordningen for energieffektivisering (ENØK) i egen bolig. Den har blitt utsatt flere ganger, blant annet fordi regjeringen ikke tror ESA vil godkjenne det. Men i Danmark finnes det allerede en slik ordning, så det er bare for oss å kopiere det de har gjort der, sa Grande.

Anundsens tankekontroll

Det siste temaet Grande tok opp i sin tale var forslagene til nye overvåkningsmetoder som justisminister Anders Anundsen la frem fredagen før landsstyret møttes.

– Er det noen er som har skrevet en epost som aldri var ment å skulle sendes, bare for å få det ut?, spurte Grande forsamlingen.

– Det har i hvert fall jeg gjort. Mange ganger. Og jeg vil ikke at Anders Anundsen skal lese de mailene jeg ikke sender, like lite som jeg vil han skal lese de sidene av dagboken min som jeg river ut og kaster i søpla, eller de smsene jeg angrer på å ha skrevet akkurat i tide til at jeg ikke sender dem. Dette er et forsøk på å kontrollere tankene til folk som Venstre aldri vil gå med på, avsluttet Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**