Malurt i polølet

Fredag åpnet Vinmonopolet sine to første spesialforretninger for øl, i Sandnes og i Trondheim. Gledelig på mange vis for ølelskere, men det er malurt i ølet:

Spesialøl For Vinmonopolet går inn i direkte konkurranse mot det allerede eksisterende ølutsalget Gulating, som åpnet i fjor. Og i motsetning til Gulating har Vinmonopolet anledning til å selge sterkøl. Dette er første gang Vinmonopolet går i direkte konkurranse med markedet, og med et konkurransefortrinn som er så vesentlig at det på sikt kan bli vanskelig for andre aktører som ønsker å spesialisere seg på øl.

De siste åra har vi sett en positiv utvikling i norsk alkoholkultur. Stadig flere småbryggerier og spesialutsalg dyrker kvalitet framfor konsum, og bidrar til endrede holdninger og praksiser rundt alkoholbruk i Norge. Det er ikke slik at all bruk er misbruk, og vi må ta politiske virkemidler i bruk for å styrke den positive bruken, på bekostning av misbruket. Vinmonopolet spiller, og kommer fortsatt til å spille, en viktig rolle for å holde fast på denne hovedlinja. Derfor er det bare positivt at Vinmonopolet satser på øl og eget ølutsalg. Men de må ikke stå i veien for andre aktører i det samme markedet.

Det er tøft av Gulating å ta utfordringa på strak arm ved å konkurrere på utvalg. Men det er ganske åpenbart at konkurransefortrinnet Vinmonopolet har fått er så vesentlig at det kan være vanskelig på sikt å konkurrere på noenlunde like vilkår.

EØS-regler gjør det antakelig vanskelig å gi unntaksbestemmelser for ølutsalg framfor vanlige butikker og andre alkoholtyper. Å gi ølutsalgene anledning til å selge de sterkeste øltypene vil åpne for vin i butikk, og i realiteten undergrave Vinmonopolet. Men det bør være lov å selge alminnelig øl klasse 3 også for Gulating og ander næringsaktører. Øltyper under 7,0 utgjør hoveddelen av markedet for sterkøl, og gjør konkurransefortrinnet Vinmonopolet har vesentlig mindre, samtidig som vi ivaretar hovedlinjene i norsk alkoholpolitikk. Det bør vi gå inn for – av hensyn til kvalitet, mangfold og god ølkultur i Norge.

Trond Åm (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**