Styrking av filmmiljøet i Rogaland

Anja Berggård Endresen, gruppeleder for Rogaland Venstre sin fylkestingsgruppe, Foto: Joachim Steinbru

Filmfondene Filmkraft Fond AS og Fuzz AS blir slått sammen. Det er klart etter at fylkestinget vedtok at Rogaland fylkeskommune blir med som eier i det nye filmfondet på Vestlandet.

Filmfeltet er en svært viktig del av kulturfeltet i Rogaland, og det er bygget opp en kompetent og livskraftig bransje med høyt kunstnerisk og faglig nivå. Fylkeskommunen har vært den klart viktigste aktøren i den regionale filmpolitikken i Rogaland. Å bidra til en videre styrking gjennom å ta et eierskap i et konsolidert filmfond på Vestlandet, vil være naturlig forlengelse av denne rollen, sier Anja Berggård Endresen, Venstres gruppeleder i fylkestinget samt leder i regional og kulturutvalget.

Vedtaket innebærer at fylkeskommunen kjøper aksjer i det nye filmfondet for inntil 7 millioner kroner, tilsvarende 35 prosent eierandel. Forutsetningen er at sammenslåingen skjer så snart som mulig og senest i løpet av 2016. På sikt er målet at fylkeskommunen skal øke sin eierandel til 50 prosent.

Et sterkt, konsolidert fond på Vestlandet innebærer en styrking av filmbransjen i hele regionen, og det nye filmfondet vil være en reell konkurrent mot miljøet i hovedstaden.
Det sammenslåtte fondet får to eiere: Rogaland fylkeskommune og Bergen kommune. I tillegg vil flere fylker og kommuner bli involvert som samarbeidspartnere. Det betyr at fondets virkeområde vil strekke seg fra Kristiansund i nord til Langesund i øst. Foreløpig er disse fylker og kommuner involvert i filmfondet på Vestlandet: Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland, Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Bergen, Kristiansand, Arendal.

Berggård Endresen peker også på at man i den nye konsolideringen, vil få tilgang til de økte filmbevilgningene som kulturministeren har satt av til de konsoliderte fondene. Det igjen betyr større midler til lokal filmproduksjon. Filmproduksjon er også industri, og har ringvirkninger for næringer også utenfor det som er direkte filmrelatert avslutter Berggård Endresen. Det er et annet positivt resultat av vedtaket som ble fattet i fylkestinget.

Anja Berggård Endresen, gruppeleder for Rogaland Venstre
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**