Venstre foreslår grønne tiltak for skipsfarten

Gårdsøykeila i Mausund, Frøya
Foto: Hanna Marie Hammer

En omstilling i skipsfarten vil skape arbeidsplasser i regionene som er hardest rammet av oljekrisen. Venstre leverte denne uken forslag på Stortinget om en rekke tiltak som skal stimulere til en mer miljøvennlig maritim næring. Forslagsstillerne mener investering i lav- og nullutslippsfartøyer vil være viktig for å nå internasjonale klimamål, og for å utvikle et nytt marked som norsk næringsliv kan hevde seg i.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

I forslaget, som fremmes av stortingsrepresentantene Pål Farstad, Abid Q. Raja, Iselin Nybø, Terje Breivik og Sveinung Rotevatn, legger Venstre frem flere virkemidler som skal bidra til å kutte klimagassutslipp og skape arbeidsplasser i den maritime næringen.

Les hele forslaget på Stortingets nettsider

I dagens innenriksskipsfart er det passasjertrafikk og ferger, offshore forsyningsskip og fiskeriflåten som forurenser mest, og som forslagsstillerne mener det må settes strengere krav til. Samtidig foreslås det en rekke insentivordninger som skal gjøre det billigere og mer attraktivt for rederiene å bygge ut grønnere flåter. Satsningen på maritim forskning, samt utvikling og testing av ny miljøteknologi, vil få et kraftig løft om forslaget får flertall.

Terje Breivik
– Vi må få mer av godstransporten over på sjø, og satse på nullutslipp i skipsfarten, sier Venstres nestleder Terje Breivik

– Vi må få mer av godstransporten over på sjø. Nå ser vi en kraftig økning i andelen gods som fraktes på vei, som i dag står for hele 19 prosent av Norges samlede klimagassutslipp. Vi har strenge klimamål som skal overholdes i henhold til Paris-avtalen og klimaforliket. Da er dette er helt feil retning å gå i, sier Terje Breivik, stortingsrepresentant fra Hordaland.

– Sjøtransporten er allerede langt mer energieffektiv og miljøvennlig enn annen transportvirksomhet regnet i utslipp per tonnkilometer. Der et containerskip kan frakte en kilo last ca. 120 km med et utslipp på 1 kg CO2, kommer ikke en lastebil lenger enn 20 km med det samme utslippet, og et fly kommer knapt 1 km, sier Pål Farstad, stortingsrepresentant fra Møre og Romsdal.

Sjøtransporten er allerede langt mer energieffektiv og miljøvennlig enn annen transportvirksomhet. Nå trengs det en storsatsning på nullutslippsteknologi i skipsfarten

Pål Farstad

Næring med stort potensiale

Den maritime næringen er en stor næring i Norge, med 110.000 ansatte og en årlig verdiskapning på 175 milliarder kroner. I tillegg ligger næringen i forkant også når det gjelder teknologisk utvikling. I Norge har man for eksempel utviklet verdens første elsjark, «Karoline» – produsert av Trondheimsverftet Selfa Arctic – og verdens første nullutslippsferge, «Ampere» – hos Fjellstrand verft i Hardanger.

Venstre ønsker å beholde dette kunnskapsforspranget ved å gi insentiver og subsidier til rederier og fylkeskommuner som ønsker å gjøre flåten sin grønnere.

– Satsing på miljøvennlig teknologi og kommersiell utvikling av lav- og nullutslippsskip er ikke bare fornuftig for å kutte klimautslipp. Her har Norge muligheten til å bli et utstillingsvindu som resten av verden kan dra lærdom av, og det kan bli et viktig konkurransefortrinn for det norske næringslivet, sier Iselin Nybø, stortingsrepresentant fra Rogaland.

Iselin Nybø
– Nullutslippsteknologi kan bli et viktig konkurransefortrinn for det norske maritime næringslivet, sier Iselin Nybø

Statens rolle er viktig i denne konteksten, fordi den har et virkemiddelapparat som kan sette fart på utviklingen.

– Uten strengere krav og økonomisk støtte fra staten er det lite sannsynlig at flåtene kommer til å bli skiftet ut med grønnere fartøy i overskuelig fremtid. Vestlandet opplever i disse dager en voldsom økning i arbeidsledigheten, og det haster også dersom vi skal klare å begrense en økning i jordens middeltemperatur til 1,5 grader. Dette er to av de største samfunnsutfordringene vi møter i dag, sier Sveinung Rotevatn, stortingsrepresentant fra Sogn og Fjordane.

– Vi er nødt til å lære av elbilsatsingen, som er et av de mest vellykkede miljøgrepene vi har gjennomført. Det grønne skiftet i bilbransjen har gått mye raskere enn andre steder, nettopp fordi vi har gitt insentiver til å velge miljøvennlig, samtidig som miljøskadelig transport blir dyrere. Det er på tide å gjennomføre en tilsvarende politikk for skipsfarten, som kan spille en helt avgjørende rolle i det grønne skiftet vi er i ferd med å gjennomføre, sier Abid Q. Raja, stortingsrepresentant fra Akershus.

Venstre fremmer følgende forslag:

1. Stortinget ber regjeringen legge frem en tiltakspakke som bidrar til at Norge kan utvikle og levere nullutslippsskip for alle skipstyper innen 2030. Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem en sak, på egnet måte, om hvordan Norge kan redusere sine klimautslipp fra innenriks skipsfart med minimum 40% innen 2030.
  2. Stortinget ber regjeringen legge strenge miljøkrav i plan for utbygging og drift (PUD), for offshore forsyningsskip som skal operere på nye felt.
  3. Stortinget ber regjeringen endre avgiftsregimet for havne- og farledsavgifter, slik at skip med null- og lavutslippsteknologier har et fortrinn gjennom lavere satser.
  4. Stortinget ber regjeringen utarbeide en opptrappingsplan for MAROFF-programmet for å fremme forskning på mer miljøvennlige skip og drivstoff.
  5. Stortinget ber regjeringen i støtte opprettelsen av en Norsk Katapult-ordning, for testing av fullskala null- og lavutslippsteknologier for skip.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**