Innstramminger i utlendingsloven: interpellasjon fra Kristiansand Venstre

Ordførerkandidat Kristiansand
Ivar Bergundhaugen Kristiansand Venstre, Foto: Jo Straube
Regjeringen sendte like før nyttår ut et høringsnotat med forslag til innstramminger i utlendingsloven. Selv om kommunene ikke var høringsinstans var det flere kommuner som benyttet seg av anledningen til å sende høringssvar, men Kristiansand kommune gjorde det ikke.
Det syntes Venstre var uheldig, og tok saken opp i Formannskapet. Der ble det vedtatt at kommunen skulle utarbeide et svar og søke om utvidet frist. Utvidet frist ble ikke innvilget, og kommunen sendte derfor likevel ikke inn noe.
Kristiansand Venstre hadde imidlertid sendt inn eget høringssvar, men følte det ville være mer kraft bak en uttalelse fra Kristiansand kommune enn kun fra et lokalt, politisk parti. Med mål om at Kristiansand bystyre skulle vedta en politisk uttalelse inneholdende det samme som et høringssvar, ble dette tatt opp som en interpellasjon i bystyret.
Realitetsbehandling av en interpellasjon avvises dersom minst 1/3 av Bystyrets medlemmer motsetter seg det. I Kristiansand betyr det at 17,67 bystyremedlemmer kan avvise forslaget. I voteringen stemte 18 representanter imot, og med knappest mulige margin har altså Kristiansand kommune latt være å mene noe om de kontroversielle forslagene til innstramminger i utlendingsloven.
Interpellasjon fra Kristiansand Venstre:
Regjeringen sendte 28.12.2015 ut et høringsnotat med en rekke forslag om endringer i utlendingsloven og utlendingsforskriften som skal gjøre det mindre attraktivt å søke om asyl i Norge. Frist for høringsinnspill var 09.02.2016, og ingen kommuner var satt som høringsinstans. En rekke norske kommuner har likevel sendt inn høringssvar, slik man har full anledning til, men Kristiansand kommune er ikke blant disse.Integrering av flyktninger og asylsøkere skjer lokalt i kommunene, og det er nettopp lokalt i kommunene kunnskapen om hva som hemmer og fremmer inkluderingen av nyankomne flyktninger finnes. Samtidig som kommunene er under et sterkt press fra Staten om å bosette flere flyktninger, kommer Regjeringen med innstramningsforslag til utlendingsloven som vil kunne få store konsekvenser for de nye innbyggerne i kommunene og påvirke deres livssituasjon. Derfor finner Kristiansand Venstre det uheldig at Kristiansand kommune ikke har tilkjennegitt sitt syn i denne saken.Kristiansand Venstre har, i stor grad basert på høringsuttalelse fra Bergen kommune, laget et forslag til uttalelse fra Bystyret i Kristiansand (vedlagt denne interpellasjonen). Dette vil ikke være en formell høringsuttalelse fra Kristiansand kommune, da fristen for slike er oversittet, men snarere en uttalelse fra det politiske Kristiansand, stilet til Regjeringen, som omhandler samme tema.

Mitt første spørsmål blir med det: Vil ordføreren legge til rette for at vi her i Bystyresalen nå kan votere over, og eventuelt vedta, slik uttalelse, og at denne oversendes Regjeringen?

Vi har videre i avisen kunnet lese at FrP lokalt i Kristiansand støtter meget kontroversielle vedtak fra FrPs lokallag i Oslo, blant annet om at asylsøkere skal kunne sperres inne i ubegrenset tid i påvente av å få behandlet sin søknad.

Mitt andre spørsmål blir: Tar ordføreren avstand fra disse uttalelsene?

• Les Kristiansand Venstres høringsuttalelse her.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**