Wenche Steens artikler 2015

Foto: Tor Andersen

Sist valg stemte over halvparten av innbyggerne i Bærum Høyre. Har de fått uttelling for sin stemme?

Bærum kommune er kåret til landets beste kommune å bo i. «En klok og ansvarlig styring av kommunen», sier Høyre-ordfører Lisbeth Hammer Krog som svar på at kommunen scorer så høyt på barometeret. Det bør hun jo mene som ordfører.

Bærum Venstre er helt enig i at Bærum er et godt sted å bo. Men om det er til tross for eller på grunn av Høyres påståtte «kloke og ansvarlige styring», kan man stille spørsmål om.

Det vi ser, er at de fire siste årene er det blitt mye vanskeligere for folk i Bærum å få innsyn i hva politikerne holder på med. Årsaken er at makten i kommunen er flyttet fra kommunestyresalen til Høyres grupperom. Er folk egentlig klar over hva det betyr folk lokaldemokratiet?

Det er en bragd å få over 50 prosent av stemmene ved valg. Og det er et forpliktende resultat. Som tredje største parti i Bærum, har Venstre samarbeidet med Høyre i ulike sammenhenger i bærumspolitikken. Men vi er betenkte over alle de debattene, alle argumentene og alle maktstrukturene som aldri får se dagens lys.

Høyre har brukt flertallsmakten til å stemme ned kritiske røster mot sin egen politikk. Det mest talende eksemplet på dette er kontrollutvalgets kritiske rapport om kommunens rolle i Telenor Arena-saken. Den kraftige kritikken fra alle partiene i kontrollutvalget (minus Høyre og Krf), ble NEDSTEMT i kommunestyret. Det er første gang i Norge at en slik kritisk rapport, faktisk så til de grader blir stemt ned av det organ som har bestill kontrollen.

Og når kontrollutvalget faktisk har rapporten på sitt bord, forsøker Høyre å presse fram en endring av sammensetningen av kontrollutvalget. Ja, det må være svært ubehagelig når kommunens egne kontrollorgan med en annen politiske sammensetning enn kommunestyret er kritiske til den politikken som Høyre står for. Og mens kontrollutvalget bare gjorde jobben sin, var resultatet så ubehagelig for Høyre at partiet fant det mest opportunt å endre spillereglene. For Høyre er det mest behagelig at de som skal kontrollere makta, har den samme politiske sammensetning av makta. Blir det virkelig mer «klok og ansvarlig styring» av dette, Høyre?

Sykkelkommunen Bærum
Sykling er en viktig del av løsningen på mange problemer: trafikk, klima, lokal forurensning og folkehelse. I følge stortingsmeldingen «Sunne livsstils -valg» er hver tredje bilreise kortere enn 3 km. Mange av disse reisene kunne gjøres på sykkel, og spesielt dersom man inkluderer el-sykler i bildet. En økning i sykkelandelen vil redusere trafikkmengden på både små og store veier, redusere utslipp både av klimagasser og annen forurensning, samt bedre innbyggernes helse ved økt fysisk aktivitet.

Vi i Bærum Venstre er glad i sykling, og i vårt program er vi tydelig på at vi ønsker flere skal benytte sykkel som fremkomstmiddel, og støtter planleggingen av en sykkeltrase langs Griniveien. Det er i dag mange som sykler på samme vei som bilistene kjører. Dette skaper farlige trafikksituasjoner. Ved å bygge en egen sykkeltrase så vil kanskje flere benytte sykkel til og fra jobb.
Samtidig som Bærum Venstre ønsker å stimulere til økt sykkelbruk er det viktig å legge sykkeltraseen utenfor områder som blir brukt til rekreasjon og friluftsliv.
Statens vegvesen anbefaler sykkelvei gjennom Sauejordet. Vegvesenet har sendt to alternative traseer for gang- og sykkelvei til behandling i Bærum kommune. Det ene forslaget går langs Griniveien, mens det andre alternativet går over Sauejordet. Statens vegvesen anbefaler å velge traseen over Sauejordet da dette er beregnet til det billigste alternativet. Sauejordet og Fredaskogen ligger rett øst for Griniveien.

Bærum Venstre mener at hensynet til vern og grønne verdier settes foran økonomiske kortsiktige hensyn. Sauejordet er enestående i sitt slag og brukes daglig av folk i nærmiljøet. Skoler, barnehager og institusjoner legger sine utflukter til dette område både sommer og vinter.

Bærum Venstre vil verne Fredaskogen og Sauejordet og legge sykkeltraseen langs Griniveien. Det viktig at hensynet til fritids og landskapsinteressene er første valget. Eieren av Søndre Hosle Gård er tydelig på at han vil legge ned saueholdet hvis sykkelstien gjennom Sauejordet blir en realitet. Det ville være en stor katastrofe for alle som bor i området.

Bærum Venstre
Wenche Steen
4.kandidat

Nyskaping, innovasjon og nye arbeidsplasser i Bærum kommune.
Wenche Steen

4.kandidat, Bærum Venstre

Øystein Goksøyr

5.kandidat, Bærum Venstre
Det er svært mange gode historier vi kan fortelle våre barn og barnebarn om oljeeventyret som førte til fantastisk velstand for folk flest i Norge fra 70 årene og frem til i dag. Oljeeventyret er ikke over, men oljeanalytikerne gjentar daglig i media at veksten er på hell, og det må til store omstillinger i næringen for å få utvinningen mer bærekraftig. Næringen skal omstilles og nye arbeidsplasser må skapes for å hindre stor arbeidsledighet. Arbeidsledighet fører til store utfordringer for den som ikke har jobb, samtidig som det er uheldig for samfunnet. Ledigheten øker når det mindre etterspørsel etter varer og tjenester. I tillegg til grønn og bærekraftig omstilling vil Venstre at offentlig sektor må inn for å bidra til økte arbeidsplasser. Flere hender i helsesektoren, flere lærere og flere politifolk kan være noe av virkemidlene som et tiltak på kort sikt for å styre den strukturelle ledigheten.
Omstilling av kompetansen

Oljenæringen har ervervet seg svært god kompetanse gjennom flere år. De som nå mister jobben i oljenæringen er blant våre høyest utdannede og mest spesialiserte teknikere og ingeniører. Denne kompetansen er det nærliggende å tro kan kanaliseres til grønn vekst og utvikling i flere nye næringer. Organisasjonen Tekna mener at oljeingeniørene har kompetanse som kan være relevant for blant annet klimautslippsreduserende teknologi som vind, vann, sol og bølgekraft. Det er også mye spennende utvikling som foregår innenfor den digitaliserte teknologien. Nå og i fremtiden vil det være stort behov for å utvikle velferdsteknologikompetanse i helse og omsorgssektoren i kommunene.
Nyskaping og grundere.

Venstre er tydelige på hva som trengs for å stimulere til ny vekst og utvikling. Bærum trenger gründere og vi trenger flere nye grønne og bærekraftige arbeidsplasser i fremtiden. Venstre vil legge til rette for gründere slik at risikofylte prosjekter kan få en mulighet til å lykkes før skatter, avgifter og rapportering dreper gründergleden.
Bærum Venstre vil ta initiativ til å profilere våre kompetente teknologimiljøer i Bærum for mulige investorer gjennom felles møteplasser som messer og liknende.

Vi vil bidra til entreprenørskap og støtte opp om gründere ved å sørge for at det finnes rimelige lokaler for kontorfellesskap med tilrettelagte tjenester og fasiliteter. Oppmuntre etablerte bedrifter til knoppskyting og se mulighet for ny anvendelse av teknologi og kompetanse. Tilrettelegge for at flere kvinner, unge og folk med annen kulturbakgrunn kan skape utviklingsbedrifter. Styrke ordninger som øker tilgangen til risikokapital for gründere og nye bedrifter, for eksempel ved å avsette en liten del av kommunens midler til et såkornfond som i samarbeid med profesjonelle investorer kan tilføre en mindre del av den nødvendige kapitalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**