Et liberalt og oppreist blikk på Bystyremøtet 31.03.16

Bodø Bystyre, Foto: Bodø kommune

Til tross for den opphetede og frustrerende debatten om parkeringsanlegg og byutvikling, var det enkelte lyspunkt å spore i dagens bystyremøte. Jeg kommer tilbake til disse. Men først noen betraktninger rundt den tapte saken om parkeringsanlegget i Rådhusparken/Solparken.

Det kom som ventet ingen nye argumenter for å skrinlegge dette prosjektet til fordel til Kvartal 99. Likevel gjorde den mørkerøde posisjonen nettopp det.Det forundrer meg at Rødt, SV og MDG kan være imot det ene parkeringsanlegget og for det andre. De ønsker jo åpenbart ikke biler i sentrum. De brukte sine innlegg til å romantisere over Bodøs bilfrie framtid og dro paralleller til Paris, London og New York. Også Vestre ønsker at bilkjøringen skal reduseres, særlig arbeidskjøring. Men vi er likevel nødt til å ha parkering i byen for de besøkende, de handlende, de med ærender i sentrale institusjoner, de med nedsatt funksjonsevne, tjenestebiler osv.
Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at det skal være mer i metropolenes ånd å bygge parkeringshus nedenfor Fylkesbygget, enn å bygge et anlegg under Rådhusparken/Solparken. Tvert i mot. Vi kunne tømt kvartalene utenfor Rådhuset for gateparkering og anlagt en flott park på toppen. Vi kunne forbeholdt gatene til gående og syklende. Dét hadde vært fremtidsrettet.
Men mitt hovedpoeng er og forblir at det er respektløst å gjøre om et vedtak som Bystyret har gjort, bare fordi man kan. En god og demokratisk prosess med høringsrunder var gjort før valget falt på Rådhusparken/Solparken. Alle næringslivsorganisasjonene ønsket den plasseringen. Likevel velger AP å se bort fra de klare anmodningene fra Bodø Næringsforum, Bodø Gårdeierforening og BRUS. Arbeiderpartiet hadde tillagt enkeltaktørenes meninger i denne saken større vekt enn organisasjonene. Dét er i alle fall noe nytt.

Jeg innser at dette slaget er tapt, og velger å ikke la det legge noen demper på stemningen og troen på utvikling i sentrum. Det blåser godt i Bodø, og motvind er vi vant til. Det gjør oss sterkere i trua.

Og jeg tror på sentrum og kraften som ligger i å dra lasset sammen. Når plasseringen av parkeringsanlegget nå legges til Kvartal 99, ønsker Venstre å gjøre det beste ut av det. Vi fremmet derfor forslag om å gjøre dette prosjektet til noe mer enn bare et parkeringshus. Vi ønsker en aktivitetspark tilknyttet anlegget, med muligheter for både boccia og parkour, for å illustrere bredden i tilbudet og gruppene som skal kunne benytte seg av det. Klatrevegg, ballbinge, skøytebane, you name it. Forslaget ble enstemmig vedtatt. Hurra! Men mange uløste spørsmål gjenstår knyttet til parkeringsregimet i Bodø, for eksempel kort- og langtidsparkering, ladepunkt for elbiler, vilkår for elbilparkering m.m. Venstres forslag om å få en sak om en helhetlig parkeringspolitikk i sentrum som belyser alle disse spørsmålene ble også enstemmig vedtatt. Hurra!

Så til noe ganske annet enn parkeringstrivia: Integrering, inkludering og mangfoldspolitikken i Bodø kommune. Som ikke finnes. Det vil Venstre gjøre noe med. Vi må få på plass en helhetlig politikk på dette området. Det må jobbes proaktivt for at mulighetene som ligger i et flerkulturelt lokalsamfunn skal kunne realiseres. Inkludering og involvering er viktige premisser for integrering og et godt mangfoldsarbeid. I Bodø har Dialogforum vært en av få arenaer for dialog mellom innvandrerbefolkning, politikere og kommune. Forumets mandat er imidlertid noe uklart, og Venstre ønsker å konkretisere og styrke dette. Dialogforum bør gjøres til et rådgivende utvalg for kommunen. Dialogforum bør forelegges alle saker som berører mangfolds- og integreringsarbeidet, og på eget initiativ kunne ta opp saker som berører dette saksfeltet. Vi fremmet en interpellasjon om dette i dagens bystyremøte, men dessverre ønsket ikke den mørkerøde posisjonen engang å realitetsbehandle dette. Demokratiprosjektet skal ta stilling til dette, var begrunnelsen. Men vi har ikke tid til å vente på demokratiprosjektet. Vi må begynne nå. Venstre vil følge opp temaet ut over våren.

Rødt fremmet forslag om å gjøre Stormen mer tilgjengelig for lokale aktører, gjennom en endring i vedtektene. Venstre støttet selvfølgelig dette. Det er enormt viktig at også lokale aktører slipper til i Stormen, og at vi legger til rette for flere smale happenings for eksempel på Sinus, og ikke bare mainstreamkultur for alle i hopen. Samtidig må vi dyrke alternative scener, og sørge for at ikke alt kulturlivet sentraliseres i Stormen. Denne balansegangen er viktig, og vi ser frem til å bidra også på dette feltet fremover.

AP fremmet en interpellasjon om å få på plass en Oppvekstplan. Jeg hyller initiativet. Det ble enstemmig vedtatt. Bodø skal være den beste kommunen å vokse opp i i landet, sa AP. Endelig viser de litt konkurranseinstinkt! Bra. Abid Raja og Venstres gruppe som har forberedt årets tema for Landsmøtet ‘Barn og oppvekst’, legger fram sitt arbeid og anbefalinger fredag 1. april. Jeg ser frem til en god debatt om oppvekstpolitikk både i Venstre og i Bodø. Og spesielt viktig er det at tematikken barnefattigdom og inkludering, mangfold og integrering blir en del av Bodøs nye Oppvekstplan.

Til slutt vil jeg trekke frem Røde Kors’ orientering om prosjektet ‘Lån en Bodøværing’. En smart form for hverdagsintegrering. Det går ut på å at vi som har bodd her ei stund låner oss selv ut til de som er ferske i Bodø. Slik kan man som nyinnflyttet få møte og bli kjent med Bodøværingene. Genial idé.

En del skyts fra talerstolen i alle retninger i dette Bystyremøtet, og en del var rettet mot Venstre. Det er bra at det er litt temperatur i debatten, dette er jo saker som er viktige for folk. Ros til ordføreren for god møteledelse, og for å gi anledning til å svare på kritikken selv om strek var satt.

Håper på et fyldigere sakskart i neste møte, Venstre har mye vi vil gjøre!

Ida G Johnsen
Gruppeleder for Venstre