Folkemøte om mjuke trafikanter

Da er vi i Tromsø, og gjett hva som møter oss ved rådhuset? Tretti syklister!!! Tromsø sykkelklubb, TJ Racing, Ishavsbyen SK, Perez Cycling, Røyken UIL og Kaldfornia sportsklubb. I tillegg kom to byråder fra Tromsø kommune for å hilse! Hvordan skjedde dette egentlig? For en uke siden var vi sikre på at vi måtte sykle alene fra Tromsø til Sørkjosen. Ingen hadde sagt at de ble med. Det startet for tre dager siden, da Magnar Slåtto fra Tromsø sykkelklubb kom spasserende bort til oss med en kaffekopp idet vi skulle sykle fra hotellet i Stokmarknes. Han ble overrasket da han hørte at ingen fra Tromsø sykkelklubb hadde meldt seg til å være med fra Tromsø. "Vi må lage en film, Abid!" En tre minutters promofilm av Abid og Magnar ble lagt ut på siden til Tromsø SK. Så fikk vi kontakt med en annen engasjert type, Svein Are Edøy. "Ingen som kommer sier du? Jaja, jeg fikser folk jeg", sa Svein Are. Han fikset ikke bare syklister fra Tromsø til Sørkjosen, men det kom også en haug med syklister fra TJ Racing/Tromsø sykkelklubb for å møte oss da vi syklet fra Brensholmen til Tromsø. Det starter med et noen blir med; så blir det enda flere med. Så blir det en "greie", og de siste hiver seg på. Plutselig har man 30 syklister foran rådhuset. Det er noen engasjerte personer som gjør at dette er mulig. Jeg vil gjerne gi disse en stor takk! :-)
Foto: Johannes Bangum

Våren står for døra; snøen smelter, fuglene synger, krokusen blomstrer. Og de mjuke trafikantene i byen setter større og større preg i bybildet. Vel; det gjør de jo heile året også. På tross av både vær, brøyting og tilrettelegging er det mange gående og syklende mennesker i Tromsø året rundt.

Det har også politikere og administrasjon i Tromsø kommune forstått; i et kommunestyremøte nylig ble det vedtatt både en sykkel- og en gåstrategi for Tromsø.

Hva innebærer denne strategien og hvordan ønsker publikum, administrasjon og politikere å utvikle og operasjonalisere disse strategiene?

Tromsø Venstre vil invitere alle interesserte: syklende, gående, interesseorganisasjoner, administrasjon, politikere fra alle partier til en konstruktiv debatt om forholdene for mjuke trafikanter i Tromsø.

Møtet vil avholdes onsdag 3. mai klokka 18.00 -20.00 i Kommunestyresalen, Rådhuset og programmet for møtet er som følger:

Velkommen v/leder av Tromsø Venstre, Aud Jektvik
Sykkelstrategi i Tromsø Kommune v/Gjert-Henning Vedeler, prosjektleder Sykkelbyen Tromsø, Tromsø kommune
Gåstrategi i Tromsø Kommune v/plansjef Per Hareide, Tromsø kommune
Synspunkter fra Naturvernforbundet v/leder Anton Hauan
Synspunkter fra Syklistenes Landsforening (innleder ikke bestemt)
Politisk perspektiv på gang- og sykkelstrategi v/Morten Skandfer, kommunestyremedlem for Venstre
Åpen diskusjon hvor alle interesserte kan delta

Ordstyrer for møtet er Arne-Wilhelm Theodorsen. Møtet er planlagt å vare i ca 2 timer.

Tromsø Venstre håper på stor interesse og god deltakelse for å diskutere denne viktige saken i Tromsø.

Vi ønsker alle vel møtt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**