Kommunereform: Jan Erik Søndelands innlegg i debatten om Nord-Jæren kommune

Jan Erik Søndeland i Stavanger bystyre, Foto: Stavanger Venstre

I debatten om den foreslåtte Nord-Jæren kommune, argumenterte Venstres Jan Erik Søndeland for at det fremforhandlede avtaledokumentet er et godt grunnlag for å forene gode naboer i en ny storkommune. Les hele hans innlegg her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Ordfører,

Takk til deg og forhandlingsdelegasjonen som har manøvrert dere frem gjennom et vanskelig farvann og faktisk fått til et godt prinsippdokument, på tross av at enkelte partier har brukt all sin energi på å destruere debatten.

Når du ikke ønsker å skape en fremtidsrettet kommunestruktur – som bruker skattepengene på en mer effektiv måte, som skaper et rettferdig tjenestetilbud for hele regionen, eller som med full tyngde kan bekjempe klimaproblemene – når du ikke ønsker dette – vel, da er det ikke så rart at du ikke «kommer på» noen argumenter for.

Ordfører, selvfølgelig er ikke prinsippdokumentet perfekt om man ser dette fra én enkelt kommune sitt ståsted. Det er jo nettopp dette forhandlinger handler om. Man skal ikke bare få, man skal også gi.

Jeg kunne også tenkt meg et annet navn, flere bystyrerepresentanter og så mener jeg vi skulle hatt et finans- og næringsutvalg. Men det står da ingen klausul i dokumentet om at dette skal være fastlåst helt inn i evigheten. Av alle, burde nå i hvertfall politikerne skjønne dette.

Nei, vi skal ikke begynne å snu opp ned på dokumentet den dagen kommunereformen er en realitet. Men etter den første 4-årsperioden kunne man åpnet opp for noen tilpasninger, f.eks. i forhold til den politiske organiseringen.

Ordfører, jeg savner også en mer utfordrende journalistikk på dette feltet. Saker av størrelse som kommune- og regionreform er så viktige at politikere og meningsytere ikke burde få slippe unna med lettvinte eller svakt begrunnede poenger. Jeg vet de lokale mediehusene våre klarer å levere på øverste nivå dersom redaksjonsledelsen prioriterer dette. Tiden frem til folkeavstemmingen 30. mai er en fin periode å vise dette. Jeg heier på lokalmediene! Ordfører, nå håper jeg de viser hva de kan.

Venstre er en forkjemper for det bærekraftige lavutslippssamfunnet, for et varmt og godt lokaldemokrati hvor alle blir sett, også de svakeste. Et samfunn hvor alle nyfødte barn har like gode muligheter til å realisere sine drømmer, uavhengig av mor og fars sosiale status. I noen tilfeller handler det om å ha nok ansatte i kommunens mer spesialiserte fagavdelinger, slik at også barna med de mest trengende behov vil bli 100 % ivaretatt. Om det så er av barnehage, i skoleverket eller av barnevern.

Vi blir stadig flere her i verden, også på Nord-Jæren. Skal vi takle de storbyutfordringene som vil komme i fremtiden, kjemper vi bedre sammen enn hver for oss. Derfor er prinsippdokumentet er godt utgangspunkt!

Takk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**