Uttalelse: En god oppvekst varer livet ut

Tegning: Maya Raja og Sara Raja

I Norge vokser de aller fleste barn opp i trygge familier. Dagens ungdomsgenerasjon har det bedre enn noen gang tidligere: De føler sterkere tilknytning til foreldrene sine, tar lenger utdanning, er mindre kriminelle, og drikker og røyker mindre. I tillegg er de svært ambisiøse og fremtidsoptimistiske. Landets fremtid ligger i disse barnas hender, og den ser lys ut.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

For Venstre er barns oppvekst samfunnets aller viktigste investering. En tidlig og trygg tilknytning til gode omsorgspersoner utgjør grunnlaget for god helse gjennom hele livsløpet. Derfor er det Venstres hovedmål å legge til rette for at barn sikres best mulige oppvekstforhold enten både når de er hjemme, i barnehage, på skole, og på fritiden. Mennesker vokser og trives når de kan velge yrker eller roller som er i samsvar med personligheten deres. Derfor må målet med barnehagen og skolen være å gjøre barn rustet til resten av livet. Det er viktig å gi barna engasjement for eget liv.

Abid Q. Raja og Trine Skei Grande
Abid Q. Raja ledet oppvekstgruppen som utarbeidet grunnlaget for uttalelsen “En god barndom varer livet ut”. Her avbildet med partileder Trine Skei Grande

Selv om den store majoriteten har en god oppvekst, er det noen som likevel faller utenfor. En økende andel unge sliter også med psykiske plager. Ved å hjelpe og bevisstgjøre foreldre tidlig på hva som er god omsorg, samt å tilrettelegge for at alle barn får gå i barnehager og på SFO-er av kvalitet uavhengig av foreldrenes økonomiske situasjon, kan vi sikre disse barna bedre livskvalitet og sosial mobilitet langt utover de første leveårene.

En god oppvekst varer livet ut, men det kan også en dårlig gjøre. Derfor prioriterer Venstre politikk som angår barn, unge og deres oppvekst, herunder psykisk helse. Det er barns beste som er det viktigste, og som ligger til grunn for dette dokumentet.

Les resten av uttalelsen:

Del 1: Svangerskap og første leveår

Del 2: Permisjon, rettigheter og tilknytning

Del 3: Familie og nærmiljø

Del 4: Barnehage

Del 5: Fra SFO til Aktiv fritidsordning

Del 6: Psykisk og fysisk velferd

Del 7: Barnevern og barns rett til forsvarlig omsorg

Del 8: Kultur og fritid

Del 9: Personvern og overvåkning

Last ned hele uttalelsen (PDF)

Uttalelsen ble vedtatt på Venstres landsmøte 17. april 2016