Følelser og muligheter

Sandnes Venstre, Parissa Hamedan-Nejad, Kommuneplankomité , Elisabeth Tønnessen

Parissa Hamedan-Nejad er første vara i Sandnes Venstre og medlem av kommuneplankomitéen. Hun mener at det beste for regionen er å slå Sandnes sammen med Stavanger og Sola.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Ordskiftet bør domineres av følelser og muligheter. Ikke følelser og frykt!

Venstre-Parissa sier ja til sammenslåing

Publisert i Sandnesposten 19. april 2016, Frode M. Gjerald

KOMMUNEREFORMEN: – I Venstre har vi rom for ulike synspunkter og prosessen har vært veldig ryddig. Som parti har vi ikke konkludert ennå, men jeg mener det beste for Nord-Jæren er å slå Sandnes, Sola og Stavanger sammen, sier Parissa Hamedan-Nejad til Sandnesposten.
Hun er organisatorisk nestleder i Rogaland Venstre. I fjor høst sto hun på tredjeplass på Sandnes Venstres liste i kommunevalget, men kom akkurat ikke inn.

– Jeg har vært tilhenger av sammenslåing lenge før valget i 2011. Kommunene på Nord-Jæren har vokst inn i hverandre og det finnes ikke lenger naturlige grenser mellom oss, sier hun.

Konsekvensen er blant annet et vell av interkommunale selskaper i regionen.

– Alle disse selskapene øker byråkratiet og politisk er de heller ikke så enkle å styre. Mindre byråkrati og bedre styring ville vært konsekvensen med en sterk storkommune på Nord-Jæren, sier Hamedan-Nejad.

Hun synes det er påfallende stor uvilje til samarbeid i store deler av Sandnes-politikken.

– Vi må tenke større enn oss selv, og det er selvsagt ikke slik at Sandnes-navnet, Stavanger- eller Sola-navnet forsvinner ved en sammenslåing. De blir bydeler i Nord-Jæren kommune og vil beholde sine ulike identiteter og særegenheter, sier hun.

– Hva med navnet «Nord-Jæren»?

– Dette foreslo jeg selv for seks-syv år siden. Jeg synes det er et veldig passende navn, og et navn som fronter både Sandnes, Stavanger og Sola.

Det viktigste argumentet for en sammenslåing, slik hun ser det, er likevel at primæroppgavene ville blitt bedre løst i en storkommune.

– Vi har svært mange dyktige fagfolk i Sandnes, men tjenestetilbudet er på mange måter alt vingeklippet. Det snakkes veldig lite om utfordringene i vår kommune, men disse er i ferd med å bli virkelig store. Ta biblioteket for eksempel. Der har de ikke råd til å være sykemeldte og de mangler sågar folk som kan finne tid til å søke på midlene som faktisk finnes. De er fullstendig vingeklippet, på samme måte som helsevesenet mangler hender, sier hun og fortsetter:

– Debatten om kommunesammenslåing har hatt altfor lite oppmerksomhet på hva slags tjenestetilbud folk skal få. Ordskiftet domineres av følelser og frykt, ikke følelser og muligheter. Jeg mener at Nord-Jæren kommune vil gitt oss større muligheter og bedre tjenester innenfor skole, helse og eldre, sier hun.

– Tror du et flertall vil si ja til sammenslåing?

– Jeg er en erfaren optimist. Sjansen er kanskje begrenset, men det er ingen grunn til å gi opp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**