Oslo Venstre jobber med stortingsvalgprogram

Terje Breivik
Med denne avtalen bidrar vi både til at små og store bedrifter får hjelp til å komme seg gjennom en svært krevende tid, sier Terje Breivik. , Foto: Venstre

1. mai er fristen for å gi innspill til programkomiteen. De har allerede startet jobben med sitt første utkast til program. Det blir lagt frem 1. september. Da vil Oslo Venstre fremme forslag til endringer, tillegg og strykninger i førsteutkastet innen fristen 1. november. Deretter har komiteen noen uker på seg før de skal levere sitt siste forslag 10. desember 2016. Dette blir behandlet av årsmøtet i Oslo Venstre (og i de andre fylkeslagene) i februar 2017.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Send innspill innen 1. mai
Vi vil oppfordre deg til å sende innspill til programkomiteen innen fristen 1. mai i år. Hvem som helst kan sende innspill, og en trenger ikke å være medlem. Innspill sendes via nettskjema her. Desto tidligere et forslag eller innspill blir sendt inn, desto større er sjansene for å få gjennomslag.

Programkomiteen ledes av Terje Breivik, som har med seg to nestledere, Guri Melby og Abid Raja. Du finner informasjon om komiteens arbeid og sammensetning på programkomiteens nettsider her.

Førsteutkast til stortingsvalgprogram blir lagt frem 1. september.
I forkant av førsteutkastet vil hovedstyret i Oslo Venstre lage et tilbud om arbeidsgrupper, som skal jobbe med forskjellige fagområder til stortingsvalgprogrammet. Det var et populært tilbud til medlemmene i 2012, og førte også til at Oslo Venstre leverte rekordmange og ekstra gjennomarbeidete forslag til programkomiteens første utkast. Vi vil annonsere dette og åpne for påmelding i august, men har du forslag til tema som disse arbeidsgruppene bør jobbe med kan du gjerne sende inn forslag til [email protected] allerede, eller melde fra til din bydelslagsleder.

Når førsteutkastet blir lagt frem vil vi arrangere åpent møte om det i Oslo. Alle medlemmer blir invitert pr epost og det blir lagt ut informasjon om møtet etter sommerferien på våre nettsider.

Forslag som skal sendes til programkomiteen med Oslo Venstre som avsender vil behandles av hovedstyret. Frist for å fremme forslag til førsteutkastet til behandling i hovedstyret er 16. oktober. Hvorfor sende inn forslag via Oslo Venstres hovedstyre? Dersom du tror at forslaget ditt får støtte i hovedstyret vil det øke sjansene for at forslaget blir behandlet ekstra grundig i programkomiteen. Komiteen mottar mange hundre forslag til førsteutkastet. Alle medlemmer kan sende inn forslag til førsteutkastet direkte, innen fristen 10. november. Nettskjema for innsending av forslag blir publisert etter at førsteutkastet er lagt frem.

Behandling av andre og siste utkast til program
Når siste utkast til stortingsvalgsprogram blir lagt frem 10. desember starter jobben frem mot årsmøtet i Oslo Venstre. Programmet skal behandles der, og frist for å sende inn forslag vil bli tidlig i januar. Bruk romjulen godt til å skrive og sende inn dine forslag til årsmøtebehandling. Ha gjerne kontakt med andre venstremedlemmer og få flere til å stille som forslagsstillere om de er enige i forslaget ditt. Husk at delegater til årsmøtet velges på bydelsårsmøtet i desember og januar. Vil du være delegat på Oslo Venstres årsmøte? Meld fra til din bydelslagsleder eller til [email protected], så vil vi videresende ønsket ditt til rett person.

Under behandlingen på fylkesårsmøtet vil Oslo Venstre ta stilling til hvilke forslag vi skal sende til landsmøtet. Det samme gjør alle de andre fylkeslagene. På fylkesårsmøtet velger vi også hvem som skal representere Oslo Venstre på landsmøtet i 2017 der Stortingsvalgsprogram for perioden 2017-2021 vedtas. Ønsker du å være delegat på landsmøtet? Da må du melde din interesse til valgkomiteen.

Dersom du er usikker på hvordan du kan bidra i arbeidet med stortingsvalgsprogrammet vil vi gjerne høre fra deg. Ta kontakt med oss på telefon 22 40 43 73 eller på epost [email protected], så skal vi hjelpe etter beste evne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**