Protestbrev til Klima & miljødepartementet om endringer i markagrensen i Rælingenåsen

Furu i solnedgang
Photo:"Monica O. Oseberg"

I Venstre jobber vi for å bevare markagrensen, og tilgang til grønne naturområder der folk bor. Nedenfor stående brev ble sendt inn via et samarbeid mellom Skedsmo og Rælingen Venstre:

Klima og miljødepartementet
v/statsråd Vidar Helgesen
Postboks 8013 Dep

Protest mot ønske om endringer i markagrensa i Rælingsåsen

Lørenskog og Skedsmo Venstre har, etter anmodning fra våre medlemmer, funnet det viktig åprotestere mot Rælingen kommunes søknad om endring av markagrensa i Rælingsåsen, selv omområdet ligger utenfor våre kommuner. Protesten sendes fordi Rælingsåsen er et mye brukt rekreasjonsområde også for befolkningen i Lørenskog og Skedsmo, da det er et lett tilgjengelig skogsområde med kort avstand fra vei til natur uten store inngrep.

Vi er kjent med at Klima-og miljødepartementet i brev av 20.10 2015 til kommunene, åpnet for små justeringer i grenser for områder omfattet av Markaloven. Vi vil hevde bestemt at foreslåtte inngrep i Rælingsåsen vil oppleves som et stort inngrep av befolkningen som har etablert seg i nærområdene, mange nettopp på grunn av lett tilgang til denne skogen. Videre reagerer Venstrelagene med undring, argumenter om klimavennlig boligutbygging kan villede beslutningstagere som ikke er kjent med topografien. Det argumenteres for atboligbyggingen er klimavennlig på grunn av ny vei for tilknytning og transport til Lillestrøm stasjon. På grunn av avstand og høydeforskjell mellom Rælingsåsen og stasjonen, vil denne transporten for størstedelen foregå med bil, eventuelt buss, og en kan derfor like lett dra til Strømmen, Lillestrøm eller Lørenskog via eksisterende vei for buss eller tog videre.

Vi er kjent med brev av 10.03 2016 sendt Klima- og miljødepartementet fra Rælingsåsens venner og støtter for forøvrig deres argumenter i denne saken.

Torild Jørgensen, Leder Lørenskog Venstre

Margrethe Reusch, Leder Skedsmo Venstre