Nyhetsbrev for April 2016

Venstre hadde sitt årlige landsmøte helgen 15-17 april, her følger Gerd-Mette sine beretninger om Venstres landsmøte 2016, tema «oppvekst». lokalpolitiske saker følger under.

Det var lagt opp til gode debatter i parallellsesjoner og plenum, faglige foredrag bla Guro Ødegård for NOVA, Professor Arne Holte fra Folkehelseinstituttet og engasjerte ungdommer fra Forandringsfabrikken. Festtaler Helene Uri “harselerte” over politikerspråket vårt, og gjorde selvfølgelig det på en glitrende måte.

Jeg trekker også frem Ledertalen til Trine som var veldig god. Den beste jeg har hørt. Et Venstre som over et år før valget signaliserer sin “drømmeregjering” og tar avstand fra samarbeid både med AP og FrP, vitner om et parti med selvtillit, tro på egen politikk og at vi har betydelig tro på at vi har en rolle og har makt i det politiske landskapet.

Sør-Trøndelag markerte samlet regional politikk med Tog-uttalelsen til fylkesleder Marthe Strickert. Det nasjonale perspektivet ble løftet frem av Trond Åm med arbeidslivspolitisk uttalelse. Trond markerer seg som en dyktig sosialliberaler på arbeidslivfeltet.

Og så lyttet jeg til Unge Venstre og støttet opprettelse om dyrepoliti i alle politidistrikt. Dette er et viktig område for ungdommen. De har hjerte for dyra. Dessuten henger det sammen med vedtaket om at dyr har egenverdi.

Foreldre i Norge skal fortsatt få dele den resterende delen av barselpermisjonen mellom seg. Jeg stemte med flertallet og mot todeling av foreldrepermisjonen.

En alltid energisk Abid Raja som har ledet arbeidet med Oppvekstdokumentet bidro sterkt i Landsmøtet. Her ble det vedtatt mye god familie- og oppvekstpolitikk bla med AFO (aktivfritidsordning, som erstatning for SFO) der frivilligheten, kulturen, lag og organisasjoner inviteres inn i AFO tiden med sine aktiviteter for barn. Dette er en endring som tydelig signaliserer avstand fra heldagsskole – derav endring av navn. Barn til og med 7. Klasse kan ta del i tilbudet. Vi håper tilbudet gjøres mer attraktivt og variert, og gjør fritidsaktiviteter tilgjengelig for flere.

Sør-Trøndelag sin delegasjon på landsmøtet. Blid gjeng!

Lokalpolitikk

Den 6. april var det møte i driftsutvalet, som vanlig møtte Hans Bøe frå Venstre. Blant anna fekk dei tilstandsrapport for grunnskulene i kommunen for 2015. Hans fekk driftsutvalet med seg på å få nøkkeltal og statistikk for norskopplæring og spesialundervisning for minoritetsspråklege.

Den 11. April var det møte i bygningsrådet, der vedtaket i kommunestyret rundt skispor og trase i Gjevilvassveiane vart vidareført og sendt på høring. Henrik Ottersen møtte for Kyrre Riise. Same kveld var det ope gruppemøte på rådhuset, ni stykkar møtte opp for å diskutere sakslista.

Den 13. April var det kommunestyremøte, der det overraskande nok vart duka til omkamp om sentrumsvedtaket eit samla kommunestyre gjorde berre tre veker tidligare. Kommunestyret vedtok til slutt å redusere opparbeidinga av sentrum, fordi det ifølgje fleire partar ble for dyrt. Vi meiner at ein redusert kvalitet på opparbeidinga av sentrum vil svekke sluttresultatet betydeleg. Er ein ikkje innstilt på å få til noko bra, blir det sjeldan bra. Dette er uheldig både for alle som har nytte av eit godt fungerande sentrum, nemleg alle. Dessutan meiner Oppdal Venstre at ein burde ha råd til å bruke pengar på ei såpass viktig investering som dette tross alt er.

Er ein ikkje innstilt på å få til noko bra, blir det sjeldan bra.

Debatten rundt kommunereforma går sin gang, og det nærmar seg ei avklaring. Dessverre gikk første møte i forhandlingsutvalet for lukka dører, utan referat å vise til etter møtet. Dette meiner vi er svært uheldig for prosessen. Venstre ser på openheit som en føresetnad for at kommunestyret skal ha tillit til forhandlingsutvalet. Oppdal Venstre ser på openheit rundt som grunnleggande i eit demokrati. Laurdag 30. april kravde Oppdal Venstres leder at møta må opnast, eller avsluttast.

Vi fikk et nytt medlem også i april, du er hjertelig velkommen!

Neste kommunestyremøte er den 25. mai, vi møtes måndag 23. for å diskutere saklista. Alle interesserte er velkomne på møterommet «Rådmannsbua» kl. 20.00.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**