Bred enighet om skattereform

Terje Brevik
Foto: Jo Straube

Et bredt flertall på Stortinget, bestående av Høyre, Ap, Frp, Sp, KrF og Venstre, har i dag inngått et forlik om en skattereform for å sikre konkurranseevnen i norsk næringsliv og skape flere arbeidsplasser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– Et bredt forlik som det vi står bak i dag, er viktig for forutsigbarheten og tryggheten til norske bedrifter. Jeg er veldig fornøyd med at vi har kommet til enighet om viktige prinsipper i skattesystemet som vil stå seg over tid, sier Venstres finanspolitiske talsperson Terje Breivik.

Les mer om skatteforliket på E24.no

To av viktigste punktene i skatteforliket er følgende:

• Det innføres en verdsettingsrabatt på 20 pst. innen 2018 for aksjer og driftsmidler. Tilsvarende reduksjon i verdsettelse av tilordnet gjeld gjøres sjablongmessig.
  • Satsen i alminnelig inntekt for selskap og person reduseres til 23 pst. innen 2018. Ytterligere reduksjoner vurderes i lys av utviklingen internasjonalt, og spesielt i våre naboland.

– Det er ingen tvil om at norske bedrifter er blitt mer konkurranseutsatt de senere årene, blant annet på grunn av oljenedturen. Med denne avtalen vil næringslivet få mer forutsigbare rammebetingelser, også sammenlignet med konkurrenter i andre land, sier Breivik.

Finansskatt

Avtalen inneholder også et punkt om innføring av en såkalt finansskatt, som er tenkt som en skatt på merverdien i finansiell tjenesteyting. Breivik understreker at Venstre vil se nøye på modellen regjeringen kommer frem til før man tar en endelig beslutning.

Les mer på Dagbladet.no

– Dette er snakk om en ekstraskatt på en næring som tilbyr tjenester som nesten alle benytter seg av, og Venstre gir ingen blankofullmakt til å innføre en ny beskatning som næringen bare vil skyve over på kundene sine. Dette er snakk om vanlige folk med vanlige inntekter, som kan oppleve at det blir dyrere å ta opp lån eller å kjøpe forsikring, sier Breivik. Han understreker at spørsmålet om finansskatt har vært oppe ved en rekke anledninger, uten at man har lykkes med å finne en god nok modell.

– Venstre stiller spørsmål ved gjennomførbarheten av dette punktet, og avventer regjeringens forslag før vi tar endelig stilling, avslutter Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**