På tide med enighet om Oslopakke 3

Foto: Sveinung Bråthen

I VG uttaler byråd Lan Marie Nguyen Berg og fylkesordfører i Akershus, Anette Solli, seg begge om Oslopakke 3-forhandlingene som pågår i disse dager. Hallstein Bjercke, nestleder i Samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo bystyre mener de begge nå må skjerpe seg og sikre en løsning. –De må slutte å kjefte på hverandre i avisen og heller bruke tiden på å sørge for en best mulig kollektivpakke, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

-Det står for mye på spill til at Berg og Solli kan fortsette en skyttergravkrig om Oslopakke 3, sier Bjercke. Prosessen med å få til Oslopakke 3 startet i 2001, og første vedtak kom i 2008. Bjercke viser til at Oslopakke 3 siden den gang har vært nøkkelen for å få til kollektivsatsingen i Oslo og Akershus.

–Oslopakke 3 er rett og slett for viktig til å skusles bort, sier Bjercke.

Bjercke mener det nå er opp til Berg og Solli å sørge for at man kommer til enighet innen fristen.

-50 milliarder kroner til kollektivtrafikk er innen rekkevidde. Dette kan bli den beste avtalen for kollektiv noensinne. Det tror jeg de begge ønsker, men skal vi få det til så må de begge skjerpe seg. Dette er tiden for å legge bort ultimatumer og drive seriøse forhandlinger i stedet, sier Bjercke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**