Miljøvennlig hage

jente i sommerhatt som vanner blomster
Mange gode grunner til å velge miljøvennlige hageløsninger, Foto: Scanstockphoto

Her er mange enkle tips for en miljøvennlig hage

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Dropp torvbasert jord

Jorda du kjøper på hagesenteret inneholder 86 prosent torv. Torv tilfører ikke jorda noenting. Torvmyrene ekstremt verdifulle der de ligger: De lagrer store mengder karbon og huser uttallige dyrearter. Les mer om hvordan du unngår torvbasert jord.

Bruk kaffegrut

Kaffegrut er utmerket og helt gratis gjødsel til grønnsaksbed, tomater, frukttrær mm. Hvorfor ikke lage en innsamlingsordning på jobben også?

Supernyttige brennesler

Putt dem i vann og få fin næring til grønnsakene og blomstene dine – eller lag suppe av nye blader.

Styr unna høyrisikoarter

Det er ikke så lett å skjønne, men det er faktisk lov å selge plantearter som kan fortenge norske arter og true naturmangfoldet. Selv om det brukes millioner av kroner på å rydde opp etter at fremmede arter har overtatt naturomrder.

Fra 1. januar 2016 ble planteforhandlere pålagt å merke merke produkter som Artsdatabanken har klassifisert som høyrisikoarter. Sitkagran, buskfuru, platanlønn, blankmispel og utenlandske humler, er eksempler på arter som fortsatt er i salg, men som en ansvarlig hobbygartner bør styre unna. Les mer hos Naturvernforbundet.

La humla suse

Vi kan takke humlene og biene for hver tredje matbit vi spiser, i følge Naturvernforbundet. I store deler av verden går humle- og biebestanden kraftig tilbake, og noen steder har den kollapset. Også i Norge er flere humlearter truet. Men du kan hjelpe! Plant blomster som humler og bier liker, lag en humlekasse, dropp sprøytemidler og la deler av hagen vokse vilt. Les mer om dette hos Naturvernforbundet.

Vær lat

Løvet gir naturlig næring (nitrogen) til plenen. La løvet bli liggende. Kjør over det med gressklipper før snøen kommer.

Hvitløk mot lus

Hvitløkspulver oppløst i vann reduserer lus i hagen – helt giftfritt. Gartnerne på Buckingham palace bruker det mot lus på roser.

Eddik mot ugress

Eddik fungerer godt mot ugress på steinheller. Mye bedre enn den giftige og dyre Roundup som nå forbys i flere land. Bruk vanlig 35 prosents husholdningseddik. Spray på ugressbladene i sol.

Hagavfallet til gjenvinningsstasjonen

Hageavfallet har ingenting å gjøre andre steder enn i komposten eller på gjenvinningsstasjonen. Blomster som ikke utgjør noen trussel i din hage kan gjøre stor skade om de kommer på avveie. Se tipset over om høyrisikoarter over. Det er gratis å levere hageavfall. Sjekk sortere.no for leveringspunkter der du bor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**