Integreringsmottak til Bergen?

Foto: Francisco Munoz

I dagens bystyremøte rettet bystyrerepresentant, Ingrid Nergaard Fjeldstad, søkelyset på mulighetene for å etablere integreringsmottak i Bergen. Les spørsmålet og svaret hun fikk fra byråd for sosial, bolig og inkludering, Erlend Horn (V), her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Onsdag 11. mai presenterte regjeringen ved Innvandring- og integreringsminister Sylvi Listhaug integreringsmeldingen med 69 forslag til integreringstiltak. Et av disse forslagene er muligheten for å opprette såkalte integreringsmottak. Det legges opp til fire til fem slike mottak i år, der beboerne primært er personer som har fått innvilget opphold og venter på bosetting, eller personer som mest sannsynlig vil få innvilget opphold.

Hvordan stiller byrådet seg til denne typen integreringsmottak, og vil byrådet eventuelt ta initiativ til at et av disse kan opprettes i Bergen kommune?

Svaret fra byråden:

Jeg er enig med spørreren i at muligheten for å opprette såkalte integreringsmottak var en viktig nyhet i integreringsmeldingen. Å starte kvalifiseringen til arbeids- og samfunnsliv tidlig, og allerede i mottak er viktig, og generelt leser jeg denne meldingen som en erkjennelse av at for mange asylsøkere har for lang botid i mottak og at mye mer kan gjøres for å utnytte denne tiden på en god måte. At regjeringen nå vil kartlegge asylsøkernes kompetanse i mottakene, samt opprette integreringsmottak er positivt i så måte.

Å få et av integreringsmottakene til Bergen er interessant for byrådet, nettopp fordi man i slike mottak vil komme i gang med kvalifiseringsløpet tidlig. Bergen kommune er godt egnet for å være vertskommune for et slikt mottak, og jeg vil signalisere interesse overfor UDI og IMDI.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**