Trenger alle tilgjengelige husrom

Foto: Thorstein Skårnes

På et folkemøte som Fyllingsdalen Venstre arrangerte, snakket byråd Erlend Horn om flyktningsituasjonen i Bergen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Byråd for sosial, bolig og inkludering, Erlend Horn, skal administrere bosettingen av til sammen 720 flyktninger i Bergen i løpet av 2016. Han føler seg trygg på at det skal gå i orden, men advarer om at det kan være et problem at byen har fått for få flyktninger så langt. Å gi klarsignal til flyktninger tar tid, og på årets fire første måneder har Bergen fått 129 tildelinger.

– Det betyr at vi risikerer perioder med opphoping. Det ideelle hadde vært å få en jevn fordeling ut over hele året, sier byråden.

Ikke krise i Bergen

På folkemøtet sa han at kommunen trenger husrom på det private markedet. Han oppfordrer folk til å melde seg på kommunens kontaktsenter, Bergen Bidrar.

– Vi trenger alle de husrom som er tilgjengelig. Har du et ledig rom i huset ditt du kunne tenke deg å leie ut? Ta kontakt med Bergen Bidrar så kan de hjelpe deg med å finne ut om din leiligheten kan være aktuell, oppfordrer han.

Erlend Horn fortalte videre om introduksjonsprogrammet, hvor det ligger mulighet for utplassering i tre måneder i bedrifter for å utføre enkle oppgaver og få språktrening. Også bedrifter som ønsker å stille opp kan ta kontakt via Bergen Bidrar, sier byråden.

– Vi er opptatt av at det ikke er en flyktningkrise for oss her i Bergen. Det er krise for de som har flyktet fra et liv som vi ikke kan forestille oss. Vi må nå hjelpe de som har fått opphold til å integreres i det norske samfunnet med mål om å bli skattebetalere, sier leder for Fyllingsdalen Venstre, Ingrid Nergaard Fjeldstad.

Nytt medlemsmøte til høsten

Det var dessverre ikke det største oppmøte på folkemøtet på Smiberget, men Fjeldstad er likevel giret på å arrangere et nytt folkemøte til høsten.

– Vi i Fyllingsdalen Venstre synes det er et viktig prinsipp at det er lokale politiske møteplasser hvor bydelens befolkning kan møte ansvarlige politikere for å diskutere politikk. Vi kommer til å prøve igjen med et åpent møte til høsten, men med en annen lokalisering og et annet tema for å se om det engasjerer flere, sier bydelslagslederen.

Saken baserer seg på et avisoppslag i Sydvesten fra 10. mai 2016. Saken stod på trykk på side 7.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**