Trykket på kollektiv fortsetter

Anders Wengen (V) , Foto: Tom Atle Bordevik

I et leserinnlegg begrunner Venstres gruppeleder Anders Wengen hvorfor hans parti støtter anbefalingen om å ikke gjøre store organisastoriske endringer i Brakar på det nåværende tidspunkt. Trykket på kollektiv fortsetter, lover han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Terje Vegard Kopperud (H) og Hege I. Fossum (Krf) uttrykker i Laagendalsposten onsdag 25 mai bekymring for at fylkeskommunen som følge av en konsulentrapport om Brakars fremtidige organisering vil redusere trykket for å få på plass gode, sømløse ordninger mellom Buskerud og Oslo og Akershus. Det er det ingen grunn til.

Buskerud Venstre gikk til valg på en fusjon mellom Brakar og Ruter, men ble i forhandlingene med de andre samarbeidspartiene som i dag er i posisjon i fylket (SV, AP, SP og MDG) enige om å først utrede fordeler og ulemper med de ulike alternativene. Når konsulentrapporten tydelig fastslår at forholdene har blitt betydelig bedre i løpet av høsten og vinteren, samt at usikkerheten knyttet til den kommende regionreformen og jernbanereformen er så stor, støtter vi anbefalingen om å ikke gjøre store organisatoriske endringer nå.

Storgata Jessheim buss

Det er på ingen måte ensbetydende med at arbeidet med å forbedre tilbudet til Buskeruds innbyggere ikke er høyt prioritert. Det gjøres i dag et omfattende og krevende arbeid for å få plass et sømløst og godt integrert kollektivtilbud på tvers av fylkesgrensene, dialogen med kommuner og fylkeskommuner har blitt svært mye bedre og det legges i det videre arbeidet opp til en ytterligere forsterking av dette.

At det er tverrpolitisk enighet om at fortsatt høyt trykk på å forbedre kollektivtjenestene i fylket er veldig bra. Det gjør oss i stand til å jobbe langsiktig. Den tverrpolitiske enigheten om å prioritere dobbeltspor til Kongsberg er også viktig, da det gir oss betydelig større gjennomslag nasjonalt.

Den største utfordringene for kollektivtilbudet i Buskerud er dog ikke billettsystemene eller ruteplanlegging. Den største utfordringen er fremkommeligheten i de største byene i fylket. Skal bussen bli et reelt alternativ for flere av de som i dag kjører bil, så må vi sikre at bussen får prioritet. Det innebærer flere kollektivfelt, flere dedikerte bussveier og større begrensninger for bil på de mest trafikkerte strekningene.

Det vil være bra klimaet, for de som er avhengig av bil og for den delen av næringslivet hvor jernbane ikke er et reelt alternativ. Er Høyre og Krf med på det også?

Anders Wengen
gruppeleder for Venstre på fylkestinget