La Østfold lede det grønne skiftet

Joakim Karlsen, Maren Hersleth Holsen, Finn-Erik Blakstad, Runar Oudmayer

Hele Norges fremtid ligger ikke lenger under Nordsjøen. Den nye energien finnes i Østfold. Vi har flest soltimer i landet og bygger nå energipositivt. Vi er ledende på bruk av solceller i smarte nett. Det beste eksempelet er Hvaler, testkommune med energipositiv avfallshåndtering og mange hus og hytter med solceller på taket. Samtidig har ASKO gjort sitt sentrallager på Vestby energipositivt med solceller på taket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Arbeidsledigheten i Østfold er på vei ned. Vi trenger ingeniører nå. På 70-­‐tallet trengte vi arbeidskraft til industrien og et stort antall nordlendinger flyttet hit. Nå trenger vi ingeniører fra Sør-­‐Vestlandet. Vi ønsker dem velkommen til Østfold for å hjelpe til med det grønne skiftet.

Mulighetene for grønn vekst i Østfold er betydelige. Infrastrukturen i Østfold er et eventyr. Fylkeskommunens fylkesplan legger opp til stor vekst. Vi har ledige næringsarealer og plass til langt flere innbyggere. Nærheten til Europa gjør at alle suksesskriteriene er på plass.

Østfold er et Norge i miniatyr og svært godt egnet til å lede det grønne skiftet. Vi kan være regjeringens pilotfylke innenfor nye grønne næringstiltak. Vi inviterer derfor regjeringen til å flytte de flinke folka hit. Etabler solenergifylket. Finansier solcelletak p alle offentlige bygg. Utnytt vår infrastruktur og nærhet til alt. Vi i Østfold er i gang med det grønne skiftet, hjelp oss å sette enda større fart, mot det som kommer etter oljeeventyret.

Joakim Karlsen
Maren Hersleth Holsen