Too Good To Go er vinneren av Oslo Venstres miljøpris 2016

Oslo Venstres miljøpris 2016, Sophie Wiik

Søndag 5. juni, på verdens miljødag, delte Oslo Venstre ut sin miljøpris. Årets vinner er Too Good To Go. Tjenesten gjør det enkelt og billig for forbrukere å kjøpe mat som ellers ville ha blitt kastet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– I år har juryen hatt en hyggelig jobb. Veldig forskjellige kandidater har blitt diskutert og vi har sammen jobbet oss fram til en enighet, først om finalister for så å konkludere, sier leder av juryen Frida Blomgren.

Forskningsrådet har beregnet at for å produsere den maten som ikke blir spist i Norge, slippes det hvert år ut like mye klimagass som det 160.000 biler gjør. I Norge utgjør maten som kastes omtrent en fjerdedel av alt som produseres og omsettes. Mye av denne maten kastes også i salgsleddet, og hver dag sørger Too Good To Go for å spare om lag 200 porsjoner mat som ellers ville vært kastet. 70 000 norske brukere har lastet ned appen, og på landsbasis har ca. 100 spisesteder tilknyttet seg TGTG.

– Med Too Good To Go har vi en spennende og moderne vinner. Too Good To Go bidrar konkret til å redusere matsvinn, men også til å skape en bevissthet om hvorfor dette er viktig. I tillegg har tilbudet en sosial side og er enkelt og moderne gjennom en app-løsning. Samlet sett en veldig verdig vinner, sier Frida Blomgren.

– Too Good To Go redder god mat i Oslo fra å ende uspist i søpla. Via vår app og nettside kan osloborgere kjøpe mat som tidligere ble kastet fra kaféer, bakerier og restauranter. Slik har Too Good To Go gjort det enkelt for Oslofolk å spise seg til et bedre miljø for en billig penge. Too Good To Go har eksistert i Oslo i knappe tre måneder. Så langt har flere tusen porsjoner mat fra flere enn 40 spisesteder i byen fått nye bein å gå på, og det kommer stadig nye til, sier Sophie Wiik, daglig leder og eier av TGTG i Norge.

Oslo Venstre deler hvert år ut en egen miljøpris. Tidligere vinnere inkluderer Bybi (2015), Erik Sture Larre (2014),Tryvann Skisenter (2013), Vinmonopolet (2012), Oslomarkas Fiskeadministrasjon (2011), Vulkan Eiendom AS (2010), Miljøstiftelsen ZERO (2009), Syklistenes Landsforening (2008) Oslo Elveforum (2007), Øya-festivalen (2006), Oslo Sporvognsdrift (2005), Utvalg for harmonisk fortetting (2004) og Maridalens Venner (2003).

Juryen har i år bestått av Frida Blomgren, Hallstein Bjercke, Jarl W. Alnæs, Tina Kornmo og Vilde Marie Ystmark.

Juryens begrunnelse

Juryen har bestemt at årets miljøpris går til Too Good To Go. TGTG er en norsk/dansk start up med et konsept som går ut på å minimere matsvinn ved å selge overskuddsmat til en billig penge gjennom en app og nettside. TGTG gjør det mulig for forbukere å kjøpe mat som ellers ville blitt kastet hos kaféer, bakerier og restauranter. Å forhindre kasting av mat er et veldig viktig tiltak for miljøet. Vi er godt kjent med at all mat som kastes står for en høy andel av utslipp som ellers kunne vært unngått. Det er mye bedre at maten blir spist enn kastet. Ved å gjøre kjøp av overskuddsmat enkelt for både forbruker og spisested greier TGTG nettopp dette. De har greid å skape et verktøy for å benytte ressurser som allerede fins.

Dessuten har TGTG et sosialt fokus som bør berømmes. Flere kan ha muligheten til å kjøpe mat fra spisesteder til en rimelig pris. Dessuten hjelper TGTG hjemløse ved å donere måltider.

Oslo Venstre setter stor pris på den helhetlige profilen til Too Good To Go, og mener at et så gjennomført konsept på miljø, bærekraft og sosialt ansvar absolutt er verdige årets miljøpris. Vi håper at prisen kan være en motivasjon for konsulenter og frivillige som står på i TGTG, samt bidra til at enda flere spisesteder vil støtte opp om konseptet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**