Tilstandsrapport for den fjerde statsmakt

Mette Vabø

Liberal Café samlet igår innledere og gjester for å debattere og reflektere rundt framtiden til norske medier. I panelet satt Tom Hetland, kommentator og tidligere sjefsredaktør i Stavanger Aftenblad, Espen Reiss Mathiesen, førstelektor ved Institutt for medie-, kultur- og samfunnsfag, UiS og Venstres leder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

IMG_2424 Gjennom møtet ble det diskutert mye rundt hvordan mediene kan sikre seg gode nok inntekter til å drive journalistikk av god kvalitet. Hele virket enige i at reklame, uansett i hvor stor grad det skal finansiere mediene i framtiden, er et middel for å sikre nok inntekter til å drive god og gravende journalistikk.

Trine Skei Grande gjorde det også klart at hun mener at det var et stort feilgrep å ikke innføre nullmoms på digitale medier tidligere. Tom Hetland parerte med at Aftenbladet egentlig var klar til å begynne med betalings løsninger på nett så tidlig som i 2005-2006 men at siden de ville blitt møtt med krav om full momsbetaling fra skattemyndighetene, noe som ville resultert i tap på flere millioner kroner så la man dette fra seg.

Mediene om de er digitale eller på papir har definitivt en framtid, men det krever nye forretningsmodeller. Trine Skei Grande brukte musikkbransjen som et eksempel, her slet man med å tjene i mange fordi at ekstremt mye musikk ble tilgjengelig gratis på nett. Men så tjenester som iTunes og Spotify og man klarte å tjene penger på musikk til tross for at det fortsatt masse gratis musikk på nettet. For folk er villige til å betale gode tjenester, men det må være så enkelt at folk ikke tenker over at de bruker penger på det, slik som med Spotify hvor den månedlige avgiften trekkes automatisk fra kontoen til brukerne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**