LIVEBLOGG: Bystyrets møte 16.06.2016

Bystyrerepresentantene
Bystyrerepresentantene. Fra venstre: Jon Gunnes, Trond Åm, Lucie Kathrine Sunde-Eidem og Erling Moe., Foto: Cathrine Dillner Hagen

Bystyrets møte begynner kl. 17.00.

Saksliste ligger her.

17.02 Opprop
Fra Venstre møter Jon Gunnes, Erling Moe, Trond Åm og Hanne Moe Reitan.

17.20 Miljøpakken trinn 3
Det har gått sju år siden Miljøpakken ble vedtatt i Stortinget. I 2008 ble det lokalt vedtatt 10 mål som fremdeles er gjeldende. Mye har skjedd på sju år. Blant annet har Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune signert en bymiljøavtale med staten som gjelder for Trondheim. Nullvekstmålet skal følges opp i denne avtalen, det skal innføres superbuss, satses på bygging av gang- og sykkelveier og kollektivsatsing langs riksveg. Trondheim kommune har også forpliktet seg til å innføre restriktive tiltak for personbiltransporten og fortettingspolitikk. Da Miljøpakken trinn 2 ble behandlet i 2012 ba bystyret og fylkestinget om at den skulle revideres etter fire år.

Jon Gunnes legger frem forslag til vedtak i saken på vegne av Venstre, Arbeiderpartiet, Høyre, MDG, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.
– Det søkes om å få utvide innkrevingsperioden på bomstasjonene med fem år til 2029 med mulighet for utvidelse frem til 2033. Det søkes også om å få øke bomtaksten med 2 kroner fra 2018.
– Det skal fremdeles være en brukes 50% til veg og 50% til KSSM-tiltak (Kollektiv, sykkel, sikkerhets- og miljøtiltak).
– Rådmannen bes om å utrede mulige restriktive tiltak for personbiltransport, spesielt tiltak som reduserer bruk av bil til og fra jobb.
– Kollektivknutepunkt på Sluppen med Omkjøringsveien i kulvert skal planlegges og utredes.
– Det skal settes fortgang i arbeidet med gang- og sykkelvei, særlig i tilknytning til skoler og idrettsanlegg.
– Prosjekter som tidligere er vedtatt skal nå igangsettes sammen med nye tiltak. Blant disse tiltakene er Byåsentunnelen, kollektivknutepunkt Sluppen, Sluppen-Osloveien, Elgeseter gate, Brundalsforbindelsen, superbuss og sykkelveier.

Hele forslaget kan leses i forlagsheftet til dagens bystyremøte.

18.05 Gåstrategi
Trondheim er en god gåby. Den nasjonale reisevaneundersøkelsen (2013/2014) viser at 27% av byens befolkning over 12 år reiser til fots, og at tallet øker. Dette er positivt når både Miljøpakken og Bymiljøavtalen har mål om å få flere til å gå, sykle og reise kollektivt. Det at folk går og sykler er positivt for miljøet og gir bedre helse. Gåstrategien skal gjøres Trondheim til en enda bedre gåby, og da må gående prioriteres i all arealplanlegging. Gåstrategiens visjon er “gå mer – kjør mindre”. Det skal være god framkommelighet langs gangveiene hele året, det skal oppleves trygt å gå, gånettet henger sammen og det skal være enkelt å orientere seg i gånettet. Gåstrategien skal legges til grunn ved all arealplanlegging.

Trond Åm har tilleggsforslag i saken:
“Arealplanleggingen prioriterer hensynet til gående foran syklende, kollektivtrafikk og bil, og legger denne prioriterte rekkefølgen til grunn for framtidig planarbeid.”

Forslaget til Trond Åm ble ikke vedtatt.

18.28 Pause
Bystyret tar pause i 30 minutter.

19.02 Private forslag, kortspørsmål og interpellasjoner
Da er det satt av 1 time til private forslag, kortspørsmål og interpellasjoner.

Private forslag:
Skolenavn på nytt voksenopplæringssenter på Sorgenfri
Husmannsplassen Onsøyhåggån på Byneset må bevares
Styrk studenthelsetjenesten

Kortspørsmål:
Erling Moe har første kortspørsmål, om lokaliseringsalternativer for Kulturrådet.

Kortspørsmål fra andre representanter:
Rivning av Nedre Møllenberg gt. 99 og 101
Skal Romfolk eller andre få bygge seg hytte i byens friområder
Fremtiden til Frivillighetssentralene
Driften på Leangen Legesenter

Interpellasjoner:
Første interpellasjon er om styrket næringssamarbeid: Vitalisering av sentrum – BID-ordning.

Andre interpellasjon er spørsmål om Trondheims investeringer i skatteparadis. Interpellanten har et forslag på vegne av SV, Ap, MDG, V, R der Bystyret ber rådmannen legge fram en oversikt over kommunens investeringer i skatteparadis, og der rådmannen bes fremme en sak om hvordan investeringer i skatteparadis kan unngås gjennom å implementere dette i kommunens regelverk.

Neste interpellasjon er om kommunale garantier. Interpellanten fremmer følgende forslag på vegne av SV, Ap, MDG, KrF, V, Sp:
“Bystyret ber rådmannen fremme en sak om bruk av kommunale garantier. Saken må inneholde en grenseoppgang over hvilke prosjekter som bør få kommunal garanti og hvilke krav kommunen bør stille for å gi garanti.”

20.00 Forvaltningsrevisjon – Trondheim kommunes forhold til Kong Carl Johans Arbeidsstiftelse

20.03 Prøveprosjekt to felt i Innherredsveien
Bystyret vedtok i fjor å gjennomføre et prøveprosjekt i Innherredsveien. Prøveprosjektet skulle vare i ett år. i februar behandlet kontaktutvalget i Miljøpakken saken og Sør-Trøndelag fylkeskommune ble utpekt som prosjektleder. En arbeidsgruppe bestående av representanter fra Trondheim kommune, Sør-Trøndelag kommune og Statens vegvesen har jobbet med saken.

Trond Åm har jobbet mye med denne saken. Han fremmer nå et forslag i saken der han foreslår to løsninger som skal prøves ut. Det ene alternativet er med to kjørefelt med blandet trafikk, og det andre alternativet er med to kjørefelt, men der strekningen langs Lademoen park forbeholdes buss i rushtiden.

Forslaget fra Trond Åm ble ikke vedtatt.

I innstillingen som ble vedtatt ble alternativet med to kjørefelt med blandet trafikk vedtatt, med mulighet for å prøve ut alternativet med buss i rushtid etter et halvt år ved behov.

20.28 Plan for selskapskontroll 2016-2017 – ny behandling
Bystyret kjenner vedtaket gjort i sak 2/16 som ugyldig, og vedtar ny plan.

20.35 Kommunedelplan for Nyhavna, sluttbehandling
Rådmannen anbefaler bystyret at reviderte bestemmelser, datert 20.5.2016, som ivaretar vilkårene for
egengodkjenning, skal være gjeldende for kommunedelplan for Nyhavna.

20.40 Behov for heldøgns omsorgstilbud og andre tjenester i eldreomsorgen
Rådmannen fikk en bestilling i bystyrets møte 17. desember 2015 for å vedta en helhetlig oppussing- og utbyggingsstrategi for institusjonsplasser i eldreomsorgen, og omdisponsering av bygg til andre formål eller salg. Rådmannen har tidligere lagt frem slike forslager, men i denne saken vil rådmannen utdype forslagene i handlings- og økonomiplanen for 2016-2019. Innstillingen til bystyret sier at det er viktig at kommunen til enhver tid har full sykehjemsdekning. Buran sykehjem vurderes disponert til rehabiliterings-/avlastningsformål, og Olavsgården og E.C. Dahls vurderes solgt på sikt.

Senterpartiet fremmer et forslag sammen med KrF og SV, som er forslaget som rådmannen har lagt frem i saksutredningen. Forslaget går ut på at Buran helse- og velferdssenter flyttes til Persaunet helse- og velferdssenter i 2017, og kan være aktuell for annen kommunal virksomhet etter flytting. Olavsgården rehabiliteringssenter foreslås flyttet til Nidarvoll helsehus i 2017, og utredes for salg. E.C. Dahls helse- og velferdssenter foreslås nedlagt når Risvollan helse- og velferdssenter åpner i 2020, og utredes for salg etterpå.

21.06 Helsevakt – finansiering av investeringsprosjekt
Det skal bygges ny helsevakt med en prosjektkostand på 380 millioner kroner.

21.08 Kommunereformen – sammenslåing med Klæbu kommune
Trondheim kommune vedtar å slå seg sammen med Klæbu. Trondheim kommune er åpen for å slå seg sammen med flere kommuner dersom andre kommuner skulle ønske å slå seg sammen med Trondheim.

21.18 Detaljreguleringer
Detaljregulering av Fv 707, delstrekning Berg – Stormyra, gang-og sykkelveg
Detaljregulering av Byneset kirkegård
Vedtatt detaljregulering av Øvre Solberg gnr/bnr 179/1 m/fl., klagebehandling

21.28 Privat forslag fra Erling Moe – Tiltak som kan øke besøket ved museene
Innstilling fra Kultur-, idrett- og friluftslivskomiteen:
Museene i Sør-Trøndelag arbeider strategisk med publikumsutvikling og konkrete tiltak for å øke besøket ved museene. Komiteen mener dette er positivt. I følge MiST er det ulike forklaringer på besøksnedgangen i 2015, blant annet underrapportering knyttet til nytt kassasystem. MiST arbeider også med kommunikasjon for å nå nye brukergrupper og ulike profileringstiltak. Komiteen vil avvente resultatene av tiltakene MiST arbeider med, og utviklingen av besøket i 2016, før vi eventuelt drøfter andre forslag som kan bidra til å øke besøket ved museene.

Erling Moe har fremmet noen konkrete forslag til tiltak i saken.

21.35 Privat forslag – Politiske møter på dagtid i Trondheim kommune – fra Marte Løvik (Sp)
Det er fremmet et forslag om å flytte bystyre- og komitemøtene til dagtid. Representanten foreslår at saken utredes, og at det innføres en prøveordning i 2017/2018.

Det er lang debattliste i saken. Mange har noe de ville ha sagt om dette forslaget.

Det blir utredning av møter på dagtid, med mulighet endring fra neste bystyreperiode.

22.16
Valg av meddommere til Sør-Trøndelag tingrett for perioden 01.01.2017- 31.12.2020
Valg av lagrettemedlemmer/meddommere til Frostating lagmannsrett for perioden 01.01.2017- 31.12.2020
Valg av meddommere til Sør-Trøndelag jordskifterett for perioden 01.01.2017- 31.12.2020