Disse kjemper om de øverste plassene på stortingsvalglisten

Nord-Aurdal Venstre

Hordaland Venstre avholder nominasjonsmøte allerede fredag 16. september. Før selve nominasjonsmøtet vil det bli arrangert kandidatpresentasjonsmøter i regionene i uke 33 og 34 (oversikt over møtedatoer nederst i artikkelen) og lokallagene skal avholde prøvenominasjon.

I denne artikkelen kan du lese om dem som har meldt seg på i kampen om de øverste plassene på listen. Klikk på lenken på navnet til den du vil vite mer om.

(Oppdateres fortløpende etter hvert som det kommer inn personlige presentasjonstekster)

Følgende har så langt meldt interesse for en høy plassering på listen og har vært inne til intervju med nemnda (alfabetisk oversikt etter etternavn):

Agnes Hoshovde Bernes, Radøy
Idun Bortne, Bergen
Terje Breivik, Ulvik
Elizabeth Toft Erichsen, Sund
Ingrid Nergaard Fjeldstad, Bergen – har trukket sitt kandidatur!
Synnøve Handeland, Kvinnherad
Arild Heggland, Fusa
Rolf Nesheim, Lindås
Anne-Beth Njærheim, Bømlo
Sondre Hansmark Persen, Askøy/Bergen
Jon Sivert Rykkel, Os

I tillegg har Erlend Horn, Bergen, Per-Arne Larsen, Bergen og Geir Angeltveit, Stord meldt til nemnda at de stiller seg til disposisjon for partiet til en plassering etter topp-3.

På tampen av juni kom det også forslag på Anders Waage Nilsen, Bergen på en høy plassering. Han kunne også tenke seg en plass blant topp fem.

Alfabetisk liste over alle innkomne navneforslag fra medlemmer/lokallag finner du her.

Foreløpige tanker fra nominasjonsnemnda

Nominasjonsnemnda skal komme med sin innstilling på stortingsvalgliste den 2. september, men ønsker allerede nå før sommerferien å skape engasjement og oppmerksomhet rundt nominasjonen ved å offentliggjøre sine foreløpige tanker om hvem de ønsker blant topp-5. De understreker at dette er foreløpige tanker. Nemnda ønsker på ingen måte å lukke prosessen på dette tidspunkt. Med sin ”bevisste lekkasje” ber nemnda lokallagene om råd i saken videre. Lokallagene skal gi råd gjennom prøvenominasjon enten for seg selv eller sammen med andre lag i sin region.

Terje Breivik En enstemmig nominasjonsnemnd stiller seg foreløpig bak sittende stortingsrepresentant Terje Breivik, Ulvik som førstekandidat. Det er så langt ikke registrert at det er noen som ønsker å utfordre ham på førsteplassen.

Videre ser et flertall i nemnda for seg følgende personer blant de neste fire på listen (ordnet alfabetisk etter etternavn – ikke rangert):

Ingrid Nergaard Fjeldstad, Bergen
Anne-Beth Njærheim, Bømlo
Hordaland Unge Venstres kandidat Sondre Hansmark Persen, Askøy/Bergen
Jon Sivert Rykkel, Os

Ingrid Nergaard Fjeldstad har imidlertid trukket sitt kandidatur i ettertid (06.07.16).

Ingrid Nergaard Fjeldstad

Anne-Beth Njærheim

Sondre Hansmark Persen

Jon Sivert Rykkel

Nominasjonsprosessen videre

Kampen om plassene på stortingslisten til Hordaland Venstre er på ingen måte over! Nå er det opp til lokallagene å komme med råd gjennom prøvenominasjon. Deretter vil nominasjonsnemnda komme sammen igjen og gi sin innstilling til liste den 2. september. Til slutt er det opp til nominasjonsmøtet å vedtar en endelig liste den 16. september.

Fylkesstyret har ansvaret for at det avholdes kandidatpresentasjonsmøter i regionene og prøvenominasjon i regionene/lokallagene.

Datoene for kandidatpresentasjonsmøtene blir som følger:

Hardanger/Voss: 17. august (i Granvin)
Nordhordland: 18. august (i Knarvik)
Sunnhordland: 22. august (på rådhuset i Leirvik)
Bergen og omland: 23. august (på fylkesbygget i Bergen, auditoriet Vestland)

Selve nominasjonsmøtet blir som tidligere nevnt avhold fredag 16. september. Det skjer på Grand Hotel Terminus i Bergen. Nærmere informasjon er sendt til lokallagslederne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**