LIVEBLOGG: Bystyrets møte 22.06.16

Foto: Oslo Venstre

Oslo Venstre blogger live fra dagens møte i bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

12.01: Opprop

For Venstre møter Hallstein Bjercke, Espen Ophaug, Julianne Ferskaug og Odd Einar Dørum. Toril Berge Flatabø kommer fra klokken 13.

12.08 Spørretimen

Espen Ophaug holder Venstres første spørsmål.

I september i fjor vedtok et nesten enstemmig bystyre Kommuneplanen. I planen stilles det for eksempel krav til områderegulering på Skøyen, men byrådet kjører på med reguleringssaker uten en politisk forankret områderegulering. Utviklingsområder i ytre by er tydelig merket av på plankartet, utbyggingsprosjektet Aslakveien ved Huseby, som byrådet innstiller med veldig høy utnyttelse, er ikke avmerket som utviklingsområde. Byens blågrønne struktur skal bevares står det, nedbygging av grøntstrukturen i Ekebergskrenten, slik vi så det i Konowsgate er ikke i tråd med kommuneplanen. Forbigåelse av kommuneplanen ser ut til å være en ny og konsekvent linje for det nye byrådet, og man kan nesten lure på hvorfor byrådspartiene overhodet stemte for kommuneplanen i fjor. Men mitt spørsmål til byrådet er; hvilket signal mener byrådet deres totale mangel på respekt for den nylig vedtatte kommuneplanen sender til byens innbyggere?

Byråd Marcussen svarer at hun ikke er enig i at byrådet har en mangel på respekt for kommuneplanen, men at bystyre kan fravike kommuneplanen i enkeltsaker når man mener det er grunnlag for det.

Espen Ophaug følger opp:

Ordfører, jeg vil gjerne følge opp dette med områderegulering. Slike reguleringer vedtar vi når vi skal se et område under ett. Områdereguleringer er store planer, med mange ulike spørsmål å ta hensyn til, spørsmål som mange har meninger om. Områdereguleringer tar tid, for det skal kjøres gode medvirkningsprosesser. Jeg har stor respekt for PBE, men et internt arbeidsdokument som er et grunnlagsdokument for en områderegulering er ikke en overordnet, politisk behandlet plan. Folk flest får først med seg slike store planer når det kommer til politisk behandling. Komite og bystyrebehandling er siste ledd i en viktig medvirkningskjede. Hvordan kan byrådet som ønsker mer medvirkning så elegant hoppe over krav til områderegulering på Skøyen? Og hva skal beboerne på Nedre Grefsen tro? For prinsippet om likebehandling må jo tilsi at man også på Nedre Grefsen kan hoppe over felles planlegging.

Byråd Marcussen svarer at byrådet ikke har noen plan om å hoppe over kravet om felles planlegging for Nedre Grefsen. Videre sier hun at kommuneplanen legger opp til utbygging på Skøyen, og at det er klokt å utvikle den aktuelle Orkla-tomten.

12.27 Høyres Pia Farstad von Hall stiller spørsmål om asfaltverket på Bekkelaget. Byråd Lippestad svarer at han synes det er en god miljøløsning å ha et asfaltverk i havna. Byråd Marcussen tar ordet for å påpeke at det er noe annet om det er et godt byutviklingsgrep. Byråd Lippestad svarer på et oppfølgingsspørsmål fra Victoria Marie Evensen at “byen trenger asfalt” og fortsetter å snakke om det juridiske rundt klagesaken.

Hallstein Bjercke tar ordet og påpeker at en byråd sier det ikke skal legges en meter mer asfalt mens en annen hyller byens asfaltproduksjon. Bjercke minner også om at det forrige byrådet jobbet for å legge ned asfaltverket på Huken. Er det byrådets politikk at Oslo skal være selvberget med asfalt? Byråden svarer med at klagebehandlingen pågår.

12.40 Hallstein Bjercke stiller Venstres andre spørsmål om oppfølging av LHBT-planen. I dag åpner Pride park i Oslo. Bystyret vedtok i fjor en veldig offensiv handlingsplan mot diskriminering av LHBT-personer som blant annet inneholdt tiltak for dobbeltminoriteter og tredje kjønnskategori i Oslos skjemaer.

Byråd Lippestad svarer med å takke det forrige byrådet for den flotte jobben de gjorde med en god handlingsplan som han er stolt over å følge opp, men han kan ikke svare veldig konkret på spørsmål om oppfølging av konkrete tiltak.

12.45 Carl I Hagen starter en liten spørrerunde om bemanningen i sykehjemmene. Det ligger et forslag i bordet i dag om å styrke sykehjemmene med 50 millioner. Følger byråden seg komfortabel med at flertallspartiene vil stemme mot dette forslaget i dag? Byråden svarer med å snakke om snøen som falt i fjor og at de ikke har lagt fram et eget fullstendig budsjett ennå, og dessuten at sykehjem bare er en del av eldreomsorgen. Og så snakker hun litt om flotte fagfolk i sykepleien, men svarer ikke på spørsmålet.

Odd Einar Dørum tar ordet for å gjenta spørsmålet til Erik Lunde: Synes byråden det er ok at hennes egne partier stemmer ned dette forslaget? Byråden svarer med å komme med påstander om Venstres eldrepolitikk.

Høyre stiller spørsmål om håndheving av politivedtekter i kollektivtrafikken, altså om tigging på T-banen. Byrådet svarer at de ikke vil endre på praksis fra det forrige byrådet.

13.19 Toril Berge Flatabø tar sete.

Finansbyråden har bedt om ordet. Han berømmer bystyrepartiene for å samle seg på rekordtid for å be staten om å kompansere Oslo for tapte overføringer til barnevernet i Oslo.

13.22 Nå er vi på det ordinære sakskartet. Første sak: Søknad om fritak fra bystyre for Stian Berger Røsland. Ordføren har bedt om ordet og argumenterer for at Røsland får permisjon for den tiden han har den jobben han nå har, i motsetning til fritak ut perioden. Carl I Hagen tar ordet og argumenterer for søknaden. Debatten dreier seg om hvor grensen skal gå for fritak fra bystyre over lengre periode. Votering: Søknaden ble innvilget.

13.36 Sak 178 Endringer i Venstres bystyregruppe ble vedtatt. Hallstein Bjercke går inn i Kultur- og Utdanningskomiteen, Guri Melby kommer tilbake til Samferdsels- og miljøkomiteen.

13.38 Sak 179 Endringer i det frivillige økonomiregisteret for bystyrets medlemmer. Ordføreren har bedt om ordet og redegjør for saken. Det dreier seg om en endring av regelverket for å registere økonomiske intresser blant bystyrets medlemmer slik at offentligheten er kjent med hvilke interesser representantene har. Saken ble vedtatt med unntak for noen av Rødts forslag.

13.45 Sak 180 Valg av meddommere til Oslo tingrett og Borgarting lagmannsrett, valg av jordskiftemeddommere til Akershus og Oslo jordskifterett og skjønnsmedlemmer for perioden 1. januar 2017 – 31. desember 2020. Saken ble enstemmig vedtatt.

13.46 Sak 181 Dølerud hytte i Østmarka – Ubetjent utleiehytte – 30 års leieavtale med DNT Oslo og Omegn.

Sak 182 16/00967 Reglement for Oslos kommunes arbeid med samfunnssikkerhet, beredskap og sikkerhet – Byrådssak 97 av 26.05.2016.

Sak 183 16/00971 Generalforsamlinger i bedrifter for yrkeshemmede – Status 31.12.2015 – Byrådssak 99 av 26.05.2016.

Sak 184 16/00998 Oppnevning av sakkyndig klagenemnd for eiendomsskatt – Byrådssak 112 av 26.05.2016.

Sak 185 16/01011 Byrådets kvartalsrapport pr. 31.03.2016 – Byrådssak 114 av 26.05.2016.

Sak 186 16/01006 Overordnet analyse og plan for forvaltningsrevisjon 2016-2020 – Kontrollutvalget sak 49 av 24.05.2016.

Sak 187 16/01010 Overordnet analyse og plan for selskapskontroll 2016–2020 – Kontrollutvalgets sak 50 av 24.05.2016.

Alle sakene ble enstemmig vedtatt.

13.56 Revidert budsjett! Endelig litt sexy sak. Hallstein Bjercke holder Venstres innlegg:

Ordfører,

Dette er et svært romslig revidert budsjett, der byrådet foreslår å omfordele i overkant av en halv milliard kroner. Jeg vil begynne med å berømme byrådet for å prioritere å styrke overføringen fra drift til investering, en prioritering Venstre slutter opp om og styrker ytterligere i vårt alternativ. Det bidrar til å redusere lånegraden i kommunen, som allerede er blant de laveste i landet.

Ordfører,

Sammen med Høyre og Krf har Venstre lagt fram sitt alternative forslag til revidert budsjett, der vi prioriterer pengene på en noe annen måte enn byrådspartiene. Våre partier prioriterer de store pengene på de store oppgavene i kommunen, nemlig ved å rette opp kuttet i kollektivtrafikk fra byrådspartiene, samt å ytterligere styrke kollektivbudsjettet. Dette vil styrke tilbudet til byens innbyggere gjennom økte avganger, blant annet på den populære 21-bussen.

Som kjent valgte byrådspartiene aktivt å stemme mot å kompensere Ruter for økte momsutgifter, noe som påførte kollektivselskapet et kutt. Jeg merker meg at byrådspartiene den gang ikke ville kompensere for dette fordi endringen kom fra statlig nivå, men at de samme partier i dette reviderte budsjettet gjør akkurat det når det kommer til gratis kjernetid i Groruddalen. Fra dette kan jeg bare trekke den slutning at disse partier ikke kompenserer når det gjelder kollektivtrafikken i byen.

15.04 Beklager, fans! Glemte å si at bystyre tok en liten pause for å heise regnbueflagget utenfor rådhuset. Nå er vi tilbake på revidert budsjett, og vi er på ettminuttere.

Odd Einar Dørum tar ordet for å snakke om Jordal Amfi. Venstre har sammen med Høyre og Krf fremmet forslag om å realisere et fullverdig Jordal Amfi med tilstrekkelig stort areal til at alle formålene som er nødvendige for en ny hall.

Nå går vi på votering over revidert budsjett. Venstre fikk gjennomslag for tre millioner kroner til styrket rusomsorg og en million til Fontenehuset Oslo Øst. Venstres gruppe stemte også for 100 000 til Skeiv Verden og 3 millioner til satsning på elbusser. Totalt fikk Venstre mer gjennomslag i revidert budsjett enn Rødt.

15.27 Vi er ferdige med revidert budsjett for i år etter en lengre runde med voteringsrot som skyldes at bystyret har alle sine dokumenter på nett og nettet var nede. Nå er vi på

Sak 189 Utleie av deler av friområde på Malmøya til Bundefjorden Seilforening

Saken dreier seg om en leieavtale mellom Oslo kommune og seilforeningen.

Sak 190 var enstemmig

Sak 191 Forslag til revidert kriteriesystem for bydelene i Oslo kommune

Bloggredaksjonen er veldig stolt over at en av våre medarbeidere får skryt av MDG fra talerstolen for gode merknader. Bloggen takker.

Toril Berge Flatabø holder Venstres innlegg i saken:

Hovedgrepet i det nye kriteriesystemet er å finne mer treffsikre kriterier for fordelingen mellom bydelene, og hovedpoenget er at bydelene skal få midler som i størst mulig grad svarer til den befolkningssammensetningen bydelen har for å kunne gi et godt tilbud til sine borgere uavhengig av demografien i bydelen. Helt presist kommer nok fordelingssystemet aldri til å bli, men Venstre tror denne revideringen bidrar til å gjøre systemet enda mer treffsikkert.

SINTEF-rapporten som ligger til grunn for forslaget forteller oss at det gamle kriteriesystemet inneholdt signifikante kriterier for fordeling av midler til bydelene. Det er hyggelig å få bekreftet at selv om systemet ikke er perfekt, så har det tjent byen godt.

Venstre ser veldig positivt på at man i det nye kriteriesystemet introduserer flere kriterier som fanger opp utenforskap i samfunnet. Gjennom å få individdata som arbeidsledighet, ikke fullført videregående utdanning, enslighet og fattigdom vil systemet i større grad fange opp mange av de som faller utenfor samfunnet. Utenforskap har store konsekvenser som er til hinder for at enkelte mennesker kan leve gode liv. Årsakene til utenforskap er mange og sammensatte. De som står utenfor fellesskapet har gjerne flere utfordringer. Psykiske helseproblemer, rus- og alkoholmisbruk, ensomhet, fattigdom og manglende integrering er de viktigste årsakene til at personer faller utenfor. At mennesker står utenfor sosiale fellesskap, arbeidsliv og utdanningssystem er alvorlig for de det gjelder og medfører at samfunnet går glipp av de ressursene disse menneskene har.

Ordfører,

Jeg har behov for å påpeke at det fortsatt er behov for kriterier som tar hensyn til de såkalte «hopningseffektene» i enkelte bydeler, men det er vanskelig å finne gode kriterier for dette i et fordelingssystem, og noen av de multiplikative kriteriene som har vært brukt har ikke fanget opp denne effekten på en god måte. Komiteen har derfor bedt byrådet om å følge nøye med på hvordan det nye systemet påvirker bydelene med slike utfordringer.

Jeg mener også at det er grunn til å være lett skeptisk til kriteriet om medisinuttak for tung og lett psykiatri og kreft. Det er positivt at man har utarbeidet et kriterium for helsetjenester og sykdom på individnivå, men det er samtidig forskjell på hvilke grupper som søker helsehjelp og dermed får utskrivninger av slike medisiner, og hvilke grupper som ikke gjør det. De som i større grad er ressurssterke vil lettere kunne søke helsehjelp og dermed telle med i kriteriet, mens de som kanskje er enda mer trengende ikke søker helsehjelp og dermed ikke teller med. Dette kriteriet kan gi uheldige incentiver på sikt til medisinbruk i bydelene, og bør derfor følges nøye. Derfor har komiteen bedt byrådet jobbe videre med å finne mindre påvirkelige kriterier for dette fram mot neste revidering – som forhåpentligvis ikke blir om alt for lenge.

Dette ble vedtatt (med Venstres stemmer):

1. Det avsettes en sentral pott på 30 millioner til barnevernsformål. Bydeler som brått får store utgifter til nye og omfattende barnevernssaker kan søke om å få dekket de ekstraordinære utgiftene fra denne potten. Pengene kommer i tillegg til tildelingen innenfor fordelingssystemet.
7. Byrådet bes legge frem en sak om finansiering av det forebyggende folkehelsearbeidet i bydelene. I den forbindelse skal kriteriene som ligger til grunn på FO3 evalueres.
8. Byrådet bes legge frem en sak om finansieringen av drift av kommunens grøntområder. Som del av saken skal forskjellen i hvordan bymiljøetaten og bydelene får dekket sine utgifter til drift av parker og grøntområder evalueres.

9. Byrådet bes legge frem en sak om finansiering av særlige sentrumsproblemer

16.48 Kriteriesystemet er vedtatt og vi går videre til ymse saker vi rekker før middag klokken 17.00. Nå diskuteres Endring av busstrase fra Solli plass til Rådhusgata. Odd Einar Dørum holdt innlegg for Venstre.

Ordfører,

Det tok lang tid, men til slutt fikk vi de «grundige vurderingene» som Ruter hadde gjort i denne saken. Det viste seg altså at det fantes mulige alternativer til dagens trasé for bussene som går over Løkkeveien og Rådhusplassen.

Ordfører,

Venstre har sammen med Høyre og Frp fremmet forslag om at det i sommer gjennomføres et prøveprosjekt med alternativ trasé for bussene – det som kalles alternativ B, og at dette prøveprosjektet evalueres. Vi ønsker også at en slik evaluering kommer raskt, i tilfelle man ønsker å gjøre en permanent endring av traseen.

Løkkeveien har stor trafikkbelastning selv uten bussene – over 15000 biler kjører der hver dag. Dette er i et område med mange boliger, skole og veldig dårlig luft. Forholdene for fotgjengere og andre myke trafikanter er ikke bra. På Rådhusplassen er det hver sommer mange store, gratis kulturarrangementer for byens befolkning – nytt av året er over tusen passerende busser i døgnet.

Ordfører,

I Samferdsels- og miljøkomiteen har vi hatt mange diskusjoner om at det må være lov å prøve noe ut og se om det fungerer – for så å eventuelt reversere tiltaket dersom det viser seg å fungere dårlig. I denne saken vet vi at dagens situasjon ikke er god, og da mener vi i Venstre at vi bør prøve noe annet som kanskje kan fungere godt. Jeg håper flere er med på det i dag.

Dette ble vedtatt: Bystyret ber byrådet gjennomføre tiltak som sikrer bedre forhold for fotgjengere og andre myke trafikanter i Løkkeveien.

Venstre og Høyres tilleggsforslag ble ikke vedtatt:

1. Det gjennomføres et prøveprosjekt i juli der bussene kjøres som skissert i alternativ B.
2. Prøveprosjektet evalueres når det er sluttført, og komiteen forelegges evaluer
ingen innen
utgangen av august.

17.00 Nå går vi til middag fram til 17:45. Stay tuned!

17.45 Kjære lesere, vi er tilbake fra bystyresalen. Nå er vi på sak 195 Klima- og energistrategien. Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg i saken.

Ordfører,

Jeg vil starte med å takke komiteen for godt samarbeid i behandling av denne saken. Å gjøre Oslo til verdens beste miljøby er en oppgave som krever tverrpolitisk engasjement, og det opplever jeg at vi har i dette bystyret.

Ordfører,

Det forrige byrådet gjorde Oslo til en internasjonalt ledende by hva gjelder klima og energi. Gjennom målrettet satsing på kollektivtrafikk, el-bil og utslippskutt i alle sektorer tok vi vår del av ansvaret og vi gjorde Oslo til en enda bedre by å bo i. Det forrige byrådet prioriterte miljøvennlige løsninger på alle politikkområder, og strategien var hele tiden å satse på løsninger som gjorde det enkelt for folk å leve miljøvennlig. Det er trend som må fortsette.

Ordfører,

Det er flere ting som bekymrer meg og Venstre når det gjelder politikken på dette området nå som vi har et nytt byråd. Bevilgningene til kjøp av kollektivtjenester er én ting, det at byrådet legger frem en tilleggssak som oppjusterer mål uten nye tiltak er en annen. Det som likevel er MEST bekymringsfullt er at byrådspartiene stemmer MOT at byrådet skal levere en konkret handlingsplan som viser hvordan disse målene skal nås. Det er bra med høye ambisjoner men hvis man ikke vet hvordan man skal nå dem blir det fort mye bæ og lite ull. Det er resultatene som teller. Jeg håper byrådspartiene vil snu og stemme for forslagene i dag. Med en slik handlingsplan vil innbyggerne kunne følge framdriften i kommunenes klimaarbeid tettere, noe som vil bidra til et større engasjement og større legitimitet til arbeidet. Og selvfølgelig må dette følges av rapportering på hvor langt man er kommet.

Ordfører,

Det er ingen hemmelighet at vi har vært usikre på hvorvidt flere av målene i tilleggssaken er oppnåelige. Komiteen avholdt derfor 3. mai en høring for å få mer informasjon. Det forrige byrådet leverte for over et år siden den første Klima- og energistrategien. Den saken er godt gjennomarbeidet, ambisiøs og legger et godt grunnlag for kommunens klimaarbeid de neste årene. I høringen opplyste Klima- og energiprogrammet at opplysninger som er kommet siden den saken ble lagt frem, tilsier at kommunen kan komme enda lenger enn den la opp til. Det er veldig godt nytt. Likevel er det slik at komiteen, tross flere henvendelser til byråden, ikke har fått se beregninger som vi antar at ligger til grunn for å anslå utslippsreduksjoner. Byrådet vet altså ikke hvilke tiltak som vi gi hvilken effekt. Det mener jeg understreker poenget med å få en konkret handlingsplan.

Ordfører,

Det er høye mål vi setter i dag. Biltrafikken skal reduseres med 20% på fire år. Sykkelandelen skal være 16% i 2020. Da skal også all kollektivtrafikk gå på fornybart drivstoff. Venstre er med på å strekke seg etter høye mål, og vi skal bidra med gode forslag til tiltak som har faktisk effekt. Et eksempel på det er Venstres forslag om utfasing av oljefyr. Hvis all oppvarming med fossil olje, gass og parafin opphører i Oslo, reduseres Oslos klimagassutslipp med 20 prosent. Vi mener kommunen sette opp en oljefyrpatrulje som kan jobbe systematisk og kreativt for å hjelpe byens befolkning og næringsliv med å bytte til fornybar energi. For oss i Venstre er det nemlig slik med klimapolitikk at vi vet at vi bare lykkes dersom vi har befolkningen med oss. Det skal være gøy å drive miljøvern og vi må gi folk incentiver til å leve miljøvennlig. Det er bra med ambisjoner. Nå må vi utvikle tiltakene som får folk med oss i kampen for klimaet, ikke mot oss. Det kan vi for eksempel gjøre med en konkret handlingsplan.

Debatten for øvrig er veldig forutsigbar og kan ses på kommunal bystyre-TV her.

Det du trenger å vite om behandlingen av saken i bystyre: Alle er med på høye ambisjoner for klima- og energiarbeidet for Oslo, men byrådspartiene vil ikke legge fram en handlingsplan for å vise hvordan tiltakene henger sammen med målene slik at vi kan gjennomføre de tiltakene man trenger.

18.29 Nå er vi ferdig med Klima- og energistrategien, og går på to saker uten debatt:

Sak 204 16/00893 John Colletts allé 106 – Berg skole – Detaljregulering – Bebyggelse og anlegg – Undervisning, hensynssone – Bevaring naturmiljø, bevaring kulturmiljø og båndlegging etter lov om kulturminner – Bydel Nordre Aker – Byrådssak 81 av 12.05.2016.

Sak 205 16/00894 Blindernveien 8 – Marienlyst skole – Detaljregulering barnehage og undervisning (skole) – Bydel St. Hanshaugen – Byrådssak 82 av 15.05.2016.

Sak 206 16/00916 Schweigaards gate 33 B – Grønland – Detaljregulering kombinert bebyggelse og anlegg – Bydel Gamle Oslo – Byrådssak 85 av 19.05.2016.

Sak 207 16/00974 Skullerud idrettsarena – Østmarka – Detaljregulering – Idrettsanlegg og friluftsformål – Bydel Østensjø – Byrådssak 102 av 26.05.2016.

Alle enstemmig vedtatt.

18.32 Nå går vi til debatt på sak 200 Privat forslag av 10.03.2016 fra Saida Begum (H) og Yassine Arakia (H) – Et løft for yrkesfagene.

Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg. Saken er et uttrykk for utålmodighet for å styrke yrkesfagene, sier Dørum. Vi må ta inn over oss behovet for yrkesfag i Norge, og vi må ha respekt for de yrkesgruppene som kan ting vi selv ikke kan. Det har vært veldig underlig at Ap ikke vil behandle saken i påvente av en annen sak. “Det er tegn på deltakelse i en spesiell politisk slekt å tro at det bare er Arbeiderpartiet som har lyset på”.

Ingen forslag fikk flertall.

19.06 Det ble ikke flertall for noen forslag på saken om yrkesfag, og bystyre går nå til behandling av privat forslag fra Tommy Skjervold (F) om rutebåter. Flertallsforslaget fra komiteen fra H, V, F og R ble vedtatt.

19.08 Nå behandles Oslopakke 3-avtalen. Yay. Odd Einar Dørum holder innlegget på vegne av Venstre:

Odd Einar begynner innlegget sitt med å sammenlikne forhandlingene med en fødsel og minne om alternativet som hadde vært “en voksenversjon av 52 plukk-opp. Sjeldent et vakkert syn”.

La meg starte med å si vel blåst og takke Oslos forhandlere for en god avtale. Venstre har ikke vært part i forhandlingene fra Oslos side, men har vært representert ved Solveig Schytz i Akershus Venstre. Det er kanskje ikke spesielt sannsynlig at hun sitter hjemme og ser på nå, men jeg vil også gjerne rette en stor takk til henne på vegne av Venstres gruppe.

Den reforhandlede Oslopakke 3 er en god avtale som kommer til å gi Oslo et betydelig og nødvendig kollektivløft i årene som kommer. Fornebubanen, sentrumstunnelen, baneløsning for nedre Romerike med tverrforbindelse i Groruddalen, nytt signal- og sikringsanlegg, trikke- og sykkelsatsing. Vi har nettopp vedtatt en klima- og energistrategi som sier at vi skal kutte biltrafikken dramatisk de neste årene, og da trenger vi løsninger som sørger for god mobilitet til de mange innbyggerne i en stadig voksende by.

Venstre er også glade for de mange viktige byutviklingsprosjektene som ligger i avtalen. Røatunnel, lokk på Furuset og Filipstad og ikke minst Manglerudtunnelen er eksempler på prosjekter denne byen er helt avhengig av å realisere om vi skal sikre trygg og ren luft, gode bomiljøer og ta ut potensialet som ligger for bolig og næring i disse områdene. Det er derfor meget bekymringsfullt, ordfører, at byrådet i høringsuttalelsen til NTP ber staten prioritere NED Manglerudprosjektet, nå som det er inne i Oslopakke 3. Diskusjonen om NTP skal vi ta etterpå, men jeg vil bare si fra Venstres side at vi ikke vil gi oss før tunnelen er bygget. Manglerudprosjektet handler ikke om å bygge en vei – men om å ta bort en vei. Og det må vi gjøre for de barna som i dag bor i det mest luftforurensede, støybelastede området i Oslo.

Når det gjelder E18, ordfører, så deler Venstre oppfatningen om at resten av veien vil bli bygget, bare ikke akkurat nå. Men jeg vil også si at E18 er et spørsmål det er mye tvil knyttet til i befolkningen akkurat nå. Det er ikke så rart, det skjer gjerne når noen sier at en utbygging er stoppet mens andre sier den ikke er det. Og da kan man jo tenke seg, at noen der ute i byen ville lest denne byrådssaken for å finne svar. Men der er ikke E18 vestover nevnt med et ord. Jeg konstaterer at det er meget spesiell saksbehandling fra byrådets side.

Ordfører,

Det er særlig to ting Venstre gjerne skulle sett at var annerledes i avtalen. Det ene er at vi mener det er synd at elbilene må begynne å betale i bomringen fra 2018, og i den sammenheng minner jeg om at samtlige partier i denne sal med unntak av Frp gikk til valg på å beholde elbilfordelene i bomringen ut 2019. Samtidig konstaterer jeg at det ble 2018 og ikke 2017 og takker de som sørget for skjerming i ett år ekstra.

Det vondeste er likevel påslaget i kollektivprisene. Et av de viktigste grepene for å få opp kollektivandelen i Oslo var da Venstre fikk satt ned prisen på månedskortet i 2008. Siden det har vi holdt prisen nede, og Venstre vil alltid kjempe for lavest mulig billettpriser. Når prisene nå må opp så er det fem ting som er viktig for Venstre:
-det må være et engangstilfelle
-de økte midlene skal øremerkes prosjekter som kommer de kollektivreisende til gode
-prisene skal IKKE økes ytterligere i perioden
-de som reiser ofte må skjermes mest mulig fra prisøkningen
-og når prosjektene er ferdig må påslaget reverseres.

Ordfører,

Avtalen burde riktignok vært her for lenge siden, men nå er den her. Det er bare å glede seg over en 93% kollektivandel for Oslos vedkommende og for en avtale som sørger for god mobilitet og byutvikling i Oslo.

Nå har 22 representanter tegnet seg til innlegg om Oslopakke 3, 15 av dem fra Høyre. Oh joy.

Odd Einar holder også en ettminutter om hvordan rushtidsavgift og miljødifferansierte satser vil bidra til å redusere trafikkbehovet.

20.15 Nå behandler bystyre saken om høringssvar til Nasjonal Transportplan.

Odd Einar Dørum holder innlegget på vegne av Venstre. Han sier at det er vedtaket fra Oslopakke 3 som er det viktigste signalet vi sender til statlige myndigheter. Han legger til grunn at det var en glipp fra et slitent byråd som gjorde at teksten knyttet til E6 Manglerudtunellen var så rar, og at det er bra vi nå retter den opp. Venstre deler ikke Høyres syn om tredje rullebane på Gardemoen.

Nå er det en rekke av stemmeforklaringer. Og ikke minst den gode gamle debatten om voteringsorden. Her går det unna!

Etter en lengre votering med gjentatte debatter om voteringsorden og forståelse av forretningsorden, skal noen snakke sammen og prøve å bli enige om en høringsuttalelse.

21.00 Nå diskuterer vi Sørkedalsveien sykkelvei.

Espen Ophaug holder Venstres innlegg i saken. Venstre støtter byrådets forslag om å anlegge en sykkelvei i Sørkedalsveien selv om Høyres representanter stiller spørsmål om vi er et demokratisk parti. Vi er bare for sykkel.

21.23 Vi diskuterer nå Aslakveien. Espen Ophaug holder Venstres innlegg i saken. Espen argumenterer med at kommuneplanen ikke legger opp til høy utnyttelse og det er dårlig kollektivtrafikkforbindelse. Venstre mener Plan- og bygningsetatens vurdering av hva området tåler av utnyttelse er god, og støtter deres alternativ. Ophaug mener det nye flertallet i Oslo går amok i byutviklingen og glemmer at vi skal bygge med kvalitet som skal vare i mange år framover.

21.39 Nå tror jeg vi er på Løren torg, men det er litt vanskelig å holde kontroll når møte har vart i ni og en halv time. Ingen debatt, voteringen som i komiteen.

21.41 Nå er vi på Hallstein Bjerckes private forslag om utfasing av oljefyr.

Odd Einar Dørum holder innlegget på vegne av Venstre. Innlegget var short and sweet. Alle er glade for at vi kan gjøre noe mer for å bli kvitt oljefyrer. Enstemmig vedtattomforent forslag.

21.45 Nå må vi tilbake på saken om Nasjonal transportplan. De ble ikke enighet, men så ble det flertall likevel.

21.48 Bystyremøte er ferdig, og vi tar ferie. Hade a!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**