Tanker om utviklingen av Stavanger sentrum – bli med du også!

Illustrasjon fra sentrumsplanen til Stavanger, Foto: Stavanger kommune

Hvordan skal Stavanger sentrum se ut om 50 år? Hvor i sentrum skal det komme høyblokker og hvor skal utbygginger skje? Og hvor godt bør det tilrettelegges for syklister og kollektivtransport? Veldig mye av det blir bestemt i Stavanger sin nye sentrumsplan som blir sendt ut på høring i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Blogger: Kjartan Alexander Lunde, bystyrerepresentant for Venstre og medlem av Kommunalstyret for byutvikling

Administrasjonen og fagfolk i Stavanger kommune har laget et flott utkast til sentrumsplan. Det er en spennende og bra plan. Denne planen skal gjøre sentrum av byen vår enda mer attraktiv og rustet for de neste tiårene. Tanken er at ny bebyggelse skal tiltrekke seg mer aktivitet og styrke sentrum som knutepunkt.

Se forslaget til sentrumsplanen

Kjartan Alexander Lunde

Utkastet fra administrasjonen har vært til politisk behandling i mai 2016, og nå skal den ut på høring fram til 30. september, og deretter skal den behandles i bystyret til vinteren eller våren 2017.

I løpet av høringsperioden nå kan bedrifter, organisasjoner og enkeltpersoner komme med innspill. Fristen for å komme med innspill er 30. september 2016. Gi dine innspill.

Allerede har jeg og Venstre vært med på å forme det som blir sendt ut på høring. Vi har vært det mest aktive partiet i den politiske behandlingen.

Planen har mange gode ideer og bra grep allerede, men jeg har en del tanker for hvordan den kan bli enda bedre. Det er viktig at sentrum opprettholder sin andel av bolig og næring, målt mot resten av kommunen. Det vil gjøre at vi får boliger og næring som ligger nærme hovedkollektivpunktet i hele regionen vår med stasjonsområdet.

Mange mennesker ønsker å bo urbant. Det er kjekt å bo tett på sentrum og det tror jeg er viktig for mange. Og samtidig er det veldig miljøvennlig at mennesker bor urbant. Derfor må vi legge til rette for moderne næringsbygg, et høyt antall nye boliger og et utvidet handelstilbud i sentrum, samtidig må vi ta vare på trehusbyen og Stavangers særpreg.

Venstre har vært skeptiske til enkeltutbygginger og forslag om høyhus i sentrum tidligere. I denne planen løftes det fram helhetlig hvordan spesielt høyhus på og rundt stasjonsområdet samlet kan se ut. Jeg er positiv til dette så lenge det blir gjort på en skånsom og grønn måte. En kompakt byutvikling med fortetting nær kollektivknutepunkt er et viktig virkemiddel for en bærekraftig byutvikling.

Viktig med samspill mellom bevaring og ny byutvikling

Stavanger sentrum har en historisk verdifull bygningsarv i middelalderstrukturen på sentrumshalvøya, Gamle Stavanger og i større deler av trehusbyen. I møte med nye utbyggingsvolumer, er det lett å tenke at vernehensyn kommer i veien for utviklingen. Vi trenger å foredle byenes særpreg. I lys av økende utfordringer med likhet mellom byer, vil Stavanger sentrum med en god balanse mellom gammelt og nytt, kunne tilby særegne konsepter.

Samtidig er det noen galne forslag i administrasjonens utkast for området nær Gamle Stavanger. Her ønsker administrasjonen og det foreløpige flertallet at det skal bygges et høyhus like over Gamle Stavanger ved Løkkeveien, og et høyhus på tomta til gamle utenriksterminalen. Disse to byggene har jeg foreslått å ta ut siden de kommer altfor tett på Gamle Stavanger og blir skyggende fremmedelementer. Det har det ikke blitt flertall for enda, men det jobber vi videre med å ordne!

Dette har Venstre allerede fått til i sentrumsplanen

Allerede før planen nå ble sendt ut på høring har Venstre fått gjennomslag for flere av våre forslag gjennom den politiske behandlingen i Kommunalstyret for byutvikling og Kommunalutvalget:

• Landsstrøm: Venstre har fått inn at det skal legge inn et landsstrømanlegg i tilknytning til den nye kaifronten.
  • Miljøvennlige energikilder: Venstre har fått inn at nybyggene i sentrum skal bruke mest mulig miljøvennlige energikilder og at målet er utfasing av energi som forurenser klimaer. Det er også lagt inn at de nye blokkene på Stavanger stasjon må prøve å få til solenergi og bli plusshus.
  • Mer park og grønt over jernbanen: Det legges opp til en grøntkulvert fra Lagårdsveien, over jernbanen, ned til sjøen. Venstre har fått til at denne er utvidet utifra det opprinnelige forslaget slik at det nå blir mer park.
  • Det historiske på Nytorget blir bevart: Venstre har fått flertall for at Jugendmuren på Nytorget skal bevares og trehusbyens inntrykk der skal tas vare på.
  • Parkeringshuset på Jorenholmen skal rives: I mangfoldige år har Venstre kjempet for å få revet parkeringshuset på Jorenholmen. Nå er det tatt inn. Og området skal bli forvandlet med park og bystrand. Nye parkeringsplasser lages litt lengre borte og slik at trafikken i sentrum blir betydelig mindre.
  • Trehusene i sentrum skal bevares: Det største og mest fantastiske gjennomslaget for Venstre i første runde er at alle trehusene som ikke blir endret med denne planen skal bevares. Det er en skikkelig innskjerping av hvordan vi skal behandle trehusene sammenlignet med i dag.

Dette skal Venstre arbeide med framover

• Nei til høyhus på gamle utenriksterminalen: Planforslaget legger opp til et høyhus på gamle utenriksterminalen på over 8 etasjer. Det vil komme i forkant av gamle Stavanger og ikke pass godt inn i det eksisterende i området. Derfor har Venstre foreslått å ta dette ut av planen, men foreløpig har vi ikke fått flertall for det.
  • Nei til høyhus like med gamle Stavanger: Forslaget legger opp til et høyhus over 8 etasjer også i Løkkeveien like over gamle Stavanger. Og også videre blokkutbygging i Løkkeveien 97-99. Venstre ønsker ikke disse høyhusene og store blokkbyggingene som vil komme like over gamle Stavanger. Disse vil skyggelegge Gamle Stavanger og være fremmedelementer i Trehusbyen.
  • Vil ha trehus i Løkkeveien: Jeg har foreslått at fasaden til den nye rekken i Løkkeveen skal være i trekledning og ta opp i seg tematikk fra den omkringliggende trehusbyen. Det fikk ikke flertall i første runde, men det arbeider jeg videre med.
  • Må ha krav til DSD-bygget: I planforslaget foreslås det at DSD-bygget kan få bygge på med 2-3 etasjer. Det er Venstre i utgangspunktet skeptisk til. Dersom det skal være noen mulighet må det være i forbindelse med at det samtidig settes krav til total fornyelse av byggets fasade, slik at fasaden tilpasses omkringliggende bebyggelse og sjøhusrekken.
  • Vil bevare bygget til gamle Stavanger sykehus: Planforslaget legger opp til at selve gamle Stavanger sykehus (fylkeshuset) kan bygges på eller kobles på inntil 5’000 m2. Det ønsker ikke Venstre å gjøre.
  • Vil bevare husene i Sigurds gate: Det er foreslått at husene i Sigurds gate kan rives og erstattes med et større kontorbygg. Venstre ønsker å bevare husene i Sigurds gate og vi ønsker at volumet på det foreslåtte kontorbygget skal reduseres.
  • Sveitservillaen i Nedre Lagårdsvei: Det er foreslått at sveitservillaen i Nedre Lagårdsvei kan rives. Denne flotte villaen er per i dag lokale for Svithun Husflidslag. Venstre er veldig for at denne enten skal bevares eller flyttes.
  • Brannstasjonen i Lagårdsveien må re-vurderes: I påvente av endelig avklaring av plassering for ny brannstasjon synes jeg også vi må vurderes om tomten i Lagårdsveien skal videreføres.
  • Fengselet i Lagårdsveien 43 må bestå: Dette gamle fengselet fra 1862 kommer til å bli mye finere med ny planlagt park som legges rundt. For Venstre er det viktig at denne eiendommen videreføres som offentlig formål.
  • Grønne tak: I fremtidens by vil det være vann over alt. Økt nedbør vil utfordre tradisjonelle vann- og avløpsordninger i rør. Vi må planlegge for at byen får et nettverk av blå-grønne strukturer som kan drenere og fordrøye vann. Virkemidler i en formgiving av disse blå-grønne strukturene vil være vegetasjon, permable flater av ulik art, vannoppsamlere og åpne dreneringsløsninger. Venstre har derfor tatt til orde for at bestemmelsene må legge mer til rette for flere grønne tak i planområdet.

Har du innspill til planen kan du melde det inn som innspill selv og du kan også tipse meg på [email protected]

Sentrumsplanens forslag til fornying i Klubbgata
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**