Regionreformen må fylles med innhold

Kart over Innlandet, VS2010 Innlandet

Hedmark og Oppland Venstre gjennomførte fellesmøte 27. juni og diskuterte utviklingsutfordringene i fylkene våre.

Befolkningsutviklingen er utfordring nr 1 for store deler av begge fylkene. Vi er opptatt av at en regionreform må handle om nye oppgaver til dette folkevalgte nivået. Venstre har gått inn for å flytte ut 1000 statlige arbeidsplasser og vi vil jobbe med hvordan vi får flyttet noen av disse til vår nye region.

Dette gjelder oppgaver innen:

• Fylkesmannsembetet
  • Dagens fylkeskommunale oppgaver
  • Nye helsetilbud i regionen
  • Nye militæretjenester på Rena, Elverum, Dombås og Jørstadmoen
  • Utmarksforvaltning ,ikke minst innenfor de store verneområdene
  • Regionalutvikling for virkemiddel-områdene i bl a fjellbygdene i Innlandet
  • Full dekning luftambulanse
  • Desentralisere det vi kan. Sentralisere bare det vi må
  • IKT-forskning og utdanning til Gjøvik-Raufoss
  • Forskningssatsingen er viktig også for Innlandet

Fiber satsing. På samme måten som det var en selvsagt oppgave for staten å sørge for TV-signaler og telefon til hele landet, må det også legges til rette for at det legges fiber-kabler også til områder der de kommersielle selskapene ikke finner det lønnsomt. Det vil bidra sterkt til å redusere avstandsulempene.

Innlandet er spesielt godt posisjonert for å ta en lederrolle i det grønne skiftet. Venstre i begge fylker diskuterte en lang liste med muligheter og det er viktig at vi er konkrete på de mulighetene vi har når regionreformen skal tas et skritt videre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**