Gjennomslag for billigere månedskort på tog

Foto: Jo Straube

Venstre sikret 20 % billigere månedskort på NSB i forhandlingene om statsbudsjettet for 2016.

– Med dette gjør vi det mer attraktivt å velge å ta tog til jobben, i stedet for å kjøre bil, sier Venstres transportpolitiske talsperson Abid Q. Raja. Han understreker at rabatten var et viktig krav fra Venstre i budsjettforhandlingene.

– Da Venstre i 2008 fikk gjennomslag for å sette ned månedskortprisen i Oslo og Akershus fra 720,- til 550,-, så vi også at flere valgte å kjøpe månedskort, og dermed også å bruke trikk, buss og bane i hverdagen, i stedet for bare av og til. Nå håper vi på den samme effekten for toget, sier Raja. Han varsler at Venstre vil jobbe for å utvide rabatten i forhandlinger om neste års statsbudsjett.

Prisen settes ned for månedskort fra 14. oktober, og vil i første omgang gjelde områder der NSB ikke har takstsamarbeid med lokale kollektivoperatører (altså over hele landet unntatt Oslo/Akershus, Stavanger, Bergen og Trondheim).

– Neste skritt må være at prisen settes ned også i de områdene der NSB samarbeider med lokale kollektivselskaper om prisen. En viktig del av det grønne skiftet er at det skal lønne seg for folk å velge miljøvennlige løsninger. Det er det vi nå legger til rette for. Det skal alltid lønne seg å velge kollektivt, og da må prisen også være lav, avslutter Raja.

Les hele saken i Dagens Næringsliv

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**