Vrakpant på båt for ren kyst

Foto: Liam Moloney

5000 båter blir årlig dumpet i Norge. Disse utgjør et stort problem langs kysten. Venstre mener tiden er overmoden for vrakpant på fritidsbåter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

5000 båter blir årlig dumpet i Norge, og bare 20 prosent av båteierne tar seg bryet med å gjenvinne båtene sine.En rapport utført av Mepex på vegne av Miljødirektoratet fra 2015 viser at det sårt trengs en gjenvinningsordning for kasserte båter. Tidligere miljø- og klimaminister, Tine Sundtoft, sa i mai 2014 at miljødirektoratets rapport ville være «et viktig grunnlag for det videre arbeidet med å sikre forsvarlig behandling av kasserte fritidsbåter». Siden rapporten ble lagt frem i 2015 har derimot ingenting skjedd.

Venstre mener at det må innføres vrakpant på fritidsbåter.

– Samlet sett blir disse båtene et stort og sjenerende miljøproblem for kysten og havnene. Mange fritidsbåter inneholder miljøgifter og annet farlig avfall og representerer derfor en forurensningsfare hvis de ikke blir tatt forsvarlig hånd om, sier Pål Farstad, stortingsrepresentant for Venstre i næringskomiteen.

– En vrakpant på 2500 kan være gulrota som skal til for at folk leverer inn den gamle båten fremfor å forlate den eller brenne den. Dette vil være en miljøvennlig ordning som gjør det lettere for folk å ta grønne valg. Vi har allerede en slik ordning for biler, som fungerer veldig bra. Nå er det på tide at vi utvider denne til å omfatte båter, sier Farstad.

 

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**